Page 90 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 90

(континуум), за чиято оценка се прилага. В този смисъл валидността представлява натруп-
            ване на доказателства за смисъла, уместността и ползата от изводите, които се правят от
            тестовите балове. Очевидно валидността на един дидактически тест има отношение и към
            четирите основни въпроса: какво измерваме, как измерваме, как представяме резулта-
            тите от проведеното педагогическо измерване и какви решения вземаме съобразно пос-
            тавените цели на измерването. В крайна сметка решаването на всички тези въпроси се от-
            нася до изясняването на смисъла на получените тестови балове и до правомерността на
            решенията, взети въз основа на тях. Интерпретацията на баловете, от своя страна, зависи
            не само от съдържанието на теста, но и от редица други фактори като целта, за която се
            използва, условията за провеждането му, начините на оценяване на въпросите и задачите,
            които го изграждат в структурно отношение, и др. Разгледани в систематичен порядък,
            всички тези фактори дават основания валидността на дидактическите тестове да се търси
            по отношение на три основни направления, формулирани в приетия стандарт за образова-
            телните  и  психологическите  тестове  от  Американската  психологическа  асоциация
            (Standards for Educational and Psychological Tests, APA [306]), като:
                   – валидност по отношение на съдържанието (съдържателна валидност – content validity);
                   – валидност спрямо външни критерии (критериална валидност – criterion related validity);
                   – валидност  по  отношение  на  измерваните  психични  конструкти  на  личността (кон-
                     структна валидност – construct validity).
                 Както става ясно от самото определение, съдържателната валидност на тестовете се отнася
            преди всичко до степента, в която въпросите и задачите от един тест или една негова скала
            покриват определена област от изучаваното учебно съдържание, т.е. доколко извадката от въп-
            роси е представителна по отношение на учебното съдържание.
                 В близо двувековната история на дидактическите тестове като основен подход за устано-
            вяване на съдържателната валидност се е утвърдил методът на експертните оценки. При него
            степента на съдържателната валидност на тестовете се изчислява като коефициент на корела-
            ция между оценките на експертите. За целта широко се прилагат коефициентите на корелация
            на Spearman – Brawn от израз (9) и точковата и точково-бисериалната корелация.
                 Валидността спрямо  външен критерий  означава степента на съответствие на един тест
            спрямо предварително определен външен критерий, който може да се наблюдава обективно и
            да се предвижда чрез наблюдаваните резултати от теста. Един  тест  ще  бъде  валиден  тогава,
            когато  съществува  силна  зависимост  между критериалната мярка (бал С) и наблюдаваните
            тестови балове (Х), т.е. когато изчислените коефициенти на корелация между тях клонят към
            +1. Фактически тези зависимости се описват с модела [165]):

                             Х = τ + ε
                             С = τ + η,
            където:
                    Х – наблюдаван бал,       С – критериален бал;      τ – действителен бал;
                    ε – грешка при измерването на Х;
                    η – грешката при измерването на критериалния бал С.

                 Корелацията  между  наблюдавания  бал  (Х)  и  критериалния  бал  (С),  която показва сте-
            пента на критериална валидност, може да се представи чрез израза:

                                       2             2       2     
                        r  / cx                                    r  /x         (24)
                                x     2     2    x     2   x     x  



                                                           88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95