Page 89 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 89

Таблица 3. Грешка на измерването (цит. по G. Sax [259])













                 Тъй като действителният бал е 10 единици при всички тестирани лица, неговото стандар-
            тно отклонение е 0, докато стандартното отклонение на наблюдаваните балове за 5 тестирани
            лица е равно на 1.4.
                 Тази информация може графично да бъде представена с нормалното разпределение на чес-
            тотите на една величина със средноаритметична, равна на 0, и стандартно отклонение, равно
            на 1.4 (Фигура 7).






















                 Фигура 7. Нормално разпределение на грешните резултати със средноаритметична,
                        равна на 0, и стандартно отклонение, равно на 1.4 (цит. по G. Sax [259])

                 С помощта на стандартната грешка на измерването, т.е. на наблюдавания бал, е възможно
            да се изчисли доверителният интервал, в който с определена гаранционна вероятност се намира
            действителният бал на тестираните при многократното провеждане на теста. Това означава, че
            68% от действителните балове ще бъдат в границите на ±1 стандартно отклонение около сред-
            ната, а в границите на ±2 стандартно отклонение – около 95%.
                 Когато надеждността на един тест е много висока (близка до +1.0), стандартната грешка
            е много малка и това е индикация за високата точност на баловете. При ниска надеждност на
            теста стандартната грешка е голяма и при това положение,  за  да  се  направят  заключения  за
            разликата  в  действителните  учебни постижения на две тестирани лица (Х1′ и Х2′), е необхо-
            димо да е налице голяма разлика в техните наблюдавани балове (Х и Х ).
                                                                                 1
                                                                                      2
                    3.3. ВАЛИДНОСТ. ВИДОВЕ. РИСК ОТ НЕПРАВИЛНИ РЕШЕНИЯ
                               3.3.1. Видове валидност. Съдържателна валидност

                 Високата надеждност на един дидактически тест е необходимо, но недостатъчно усло-
            вие за неговата валидност, тъй като по определение под  валидност (информативност) в
            теорията на тестовете се разбира степента, в която тестът измерва тази латентна способност


                                                           87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94