Page 160 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 160

7.3. АПРОБАЦИЯ НА МЕТОДИКА I
                                  7.3.1. Еквивалентност на тестовите варианти

                 Тогава, когато се налага да се оценяват знанията на големи групи или потоци от студенти,
            е  много  целесъобразно  и  ефективно  да  се  използват  различни еквивалентни по трудност
            варианти от дидактически тестове, разработени и представени на хартиен носител.
                 Чрез приложението на описаната в предходния раздел методика за генериране на множес-
            тво от тестови варианти за контрол и оценка на знанията става възможно  да  се  минимизира
            ефектът  от  всички  опити  на  тестираните  лица  да  се възползват от неразрешени средства и
            методи за преписване.
                 При генерирането на множество тестови варианти за контрол и оценка на знанията  в  да-
            дена предметна  област  обаче  съществува  реалната  възможност,  независимо от лотарийното
            изтегляне на въпросите от всеки тест, да се натрупат в един тест (случайно) голям брой лесни
            или обратното  – трудни въпроси. Това означава, че е напълно възможно отделните тестови
            варианти да са еквивалентни по отношение на тяхната вътрешна структура и съдържание,
            но да не са еквивалентни по своите измерителни характеристики (различна степен на труд-
            ност и др.) и изпитваните лица да бъдат поставени и оценявани при различни условия.
                 Това налага, преди да бъде внедрена в редовна експлоатация всяка една система от тестови
            варианти, да бъде апробирана и да бъдат установени измерителните характеристики на всеки
            един от използваните  варианти  тестове.  И  тъй като технологията на подобна апробация не е
            достатъчно популярна, а може успешно да се приложи във всички учебни дисциплини, ще я
            илюстрираме с няколко примера от областта на тестовете за контрол на знанията по „Статис-
            тически методи в спорта“.

              7.3.2. Установяване на еквивалентността на паралелни тестове. Експеримент I

                 За да се установят основните измерители характеристики (трудност, значимост и др.) на
            няколко паралелни тестови варианта, разработихме собствена методика и технология и подб-
            рахме необходимия  за  целта  математико-статистически  апарат,  който  ще  илюстрираме  чрез
            представянето на логиката и резултатите от няколко измервания с паралелни форми тестове.
            Тези измервания (тестирания) на знанията на тестираните лица са фактически серия от експе-
            рименти по отношение на предлаганите методики за създаване на бази данни и използвания
            инструментариум за генерирането и оптимизирането на тестовите модели.
                 Целта на първия експеримент е да се установят измерителните характеристики на 22 екви-
            валентни по структура и съдържание варианта на тестове и впоследствие те да се калибрират.
            В тези 22 варианта бяха обхванати 728 въпроса. Разликата между броя на въпросите в общата
            банка и въпросите в 22-ата варианта се дължи на факта, че прекомерното увеличаване на вари-
            антите на еквивалентните тестове би довело до малък брой тестирани с тях лица и съответно би
            повлияло негативно върху надеждността на необходимата ни информация.
                 Първият експеримент бе проведен през юли 1988 г. с редовните студенти от І курс в рамките
            на изпитната сесия. Общият брой на тестираните лица бе n = 549. Всеки студент получи предвари-
            телна инструкция за целта на експеримента и за неговия регламент. Времето за попълване на един
            тест бе един академичен час.
                 След обработката на първичните резултати от тестовете, вкл. изброяване на честотите на вер-
            ните отговори във всеки тест и на броя на тестираните студенти с дадения вариант на теста, се
            изготвят два вида формуляри.
                 В първия формуляр се попълват получените абсолютни честоти за всеки въпрос от целия уче-
            бен материал (Таблица 13).


                                                           158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165