Page 155 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 155
Тези два факта ни облекчиха в значителна степен при първоначалното оформяне на идеята
и непосредствената реализация на първата банка от въпроси към учебния материал по „Статис-
34
тически методи в спорта“ .
За да бъдем максимално полезни на всички колеги от другите учебни дисциплини, които
биха се насочили към внедряване на обективното тестово оценяване, в следващите раздели
ще разгледаме: етапите, през които преминава този процес; ще илюстрираме приложението на
този, все още слабо известен у нас математико-статистически апарат за установяване на изме-
рителните характеристики на въпросите и на тестовете с конкретни примери и ще посочим
възможните сценарии за вземане на конкретни решения, свързани с оптимизиране на изме-
рителните качества на тестовете и на самия процес на обучение.
7.2. МЕТОДИКА I. СЪЗДАВАНЕ НА БАНКА ОТ ВЪПРОСИ
С ОТКРИТИ ОТГОВОРИ И НЕИЗВЕСТНИ ИЗМЕРИТЕЛНИ КАЧЕСТВА
Идеята за създаване на специализирани системи за контрол, оценка и самооценка на учеб-
ните постижения в теоретичните дисциплини, преподавани във висшето спортнопедагогическо
образование, налага да се осигурят възможности за:
- надеждна и валидна оценка на основните, допълнителните, лесните и трудните ди-
дактически единици;
- мобилност на тестовите батерии, т.е. възможности за многовариантност и за целена-
сочено адаптиране и усъвършенстване;
- експресно поетапно оценяване и самооценяване, съобразено с логиката на дидактичес-
кия материал и с хронологията на усвояването му.
Всяка от тези задачи е с различна степен на сложност и може да бъде декомпозирана на
няколко подзадачи, осигуряващи успешното ѝ реализиране с помощта на създаването на банки
от въпроси.
В началото на този процес преподавателите/изследователите не разполагат с никаква ин-
формация относно измерителните качества на отделните въпроси, задачи или казуси. Тяхното
предимство обаче е наличието на яснота относно целевите функции на обучението и целите на
контрола (семестриален или текущ, за самообучение и самооценка и др.).
В същото време към стартовия момент за създаването на банка от въпроси те се сблъс-
кват и с необходимостта да преценят положителните и отрицателните страни на различните
типове въпроси, от които да се създаде първата банка, съобразно спецификата на препода-
вания учебен материал или на отделни негови части (теоретична или практическо-при-
ложна) (вж. гл. II.2.4–2.5).
Решаването на този въпрос за различните дисциплини или отделни техни раздели е задача
с различна степен на трудност в спортнопедагогическото обучение и в обучението, свързано
с изграждането и развитието на компетенциите на кадрите от системата за физическо възпи-
тание и спорт, тъй като има разлики в пропорциите на трите фактора: двигателен (моторен),
вегетативен и интелектуален (мисловен) (вж. гл. I.1.4 и II.2.5).
За да може за всяка отделна учебна дисциплина да се разработи съответната специализи-
рана система за генериране на паралелни и еквивалентни евристични модели тестове от банки
с въпроси с неизвестни измерителни качества и впоследствие тези качества да се установят
количествено, е целесъобразно предложената от нас методика да се реализира в следната пос-
ледователност:
34 Те са плод на високия професионализъм на доайените на сектор „Статистика“ – проф. Я. Брогли и доц. Л.
Петкова, за което авторът им изказва своята искрена и дълбока благодарност.
153