Page 155 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 155

Тези два факта ни облекчиха в значителна степен при първоначалното оформяне на идеята
            и непосредствената реализация на първата банка от въпроси към учебния материал по „Статис-
                                      34
            тически методи в спорта“ .
                 За да бъдем максимално полезни на всички колеги от другите учебни дисциплини, които
            биха се насочили към внедряване на обективното тестово оценяване, в следващите раздели
            ще разгледаме: етапите, през които преминава този процес; ще илюстрираме приложението на
            този, все още слабо известен у нас математико-статистически апарат за установяване на изме-
            рителните характеристики на въпросите и на тестовете с конкретни примери и ще посочим
            възможните сценарии за вземане на конкретни решения, свързани с оптимизиране на изме-
            рителните качества на тестовете и на самия процес на обучение.


                          7.2. МЕТОДИКА I. СЪЗДАВАНЕ НА БАНКА ОТ ВЪПРОСИ
                   С ОТКРИТИ ОТГОВОРИ И НЕИЗВЕСТНИ ИЗМЕРИТЕЛНИ КАЧЕСТВА
                 Идеята за създаване на специализирани системи за контрол, оценка и самооценка на учеб-
            ните постижения в теоретичните дисциплини, преподавани във висшето спортнопедагогическо
            образование, налага да се осигурят възможности за:
                 -  надеждна  и  валидна  оценка  на  основните,  допълнителните,  лесните  и трудните ди-
                   дактически единици;
                 -  мобилност  на  тестовите  батерии,  т.е.  възможности  за  многовариантност и за целена-
                   сочено адаптиране и усъвършенстване;
                 -  експресно поетапно оценяване и самооценяване, съобразено с логиката на дидактичес-
                   кия материал и с хронологията на усвояването му.
                 Всяка от тези задачи е с различна степен на сложност и може да бъде декомпозирана на
            няколко подзадачи, осигуряващи успешното ѝ реализиране с помощта на създаването на банки
            от въпроси.
                 В началото на този процес преподавателите/изследователите не разполагат с никаква ин-
            формация относно измерителните качества на отделните въпроси, задачи или казуси. Тяхното
            предимство обаче е наличието на яснота относно целевите функции на обучението и целите на
            контрола (семестриален или текущ, за самообучение и самооценка и др.).
                 В същото време към стартовия момент за създаването на банка от въпроси те се сблъс-
            кват и с необходимостта да преценят положителните и отрицателните страни на различните
            типове въпроси, от които да се създаде първата банка, съобразно спецификата на препода-
            вания  учебен  материал  или  на  отделни  негови  части  (теоретична  или  практическо-при-
            ложна) (вж. гл. II.2.4–2.5).
                 Решаването на този въпрос за различните дисциплини или отделни техни раздели е задача
            с различна степен на трудност в спортнопедагогическото обучение и в обучението, свързано
            с изграждането и развитието на компетенциите на кадрите от системата за физическо възпи-
            тание и спорт, тъй като има разлики в пропорциите на трите фактора: двигателен (моторен),
            вегетативен и интелектуален (мисловен) (вж. гл. I.1.4 и II.2.5).
                 За да може за всяка отделна учебна дисциплина да се разработи съответната специализи-
            рана система за генериране на паралелни и еквивалентни евристични модели тестове от банки
            с въпроси с неизвестни измерителни качества и впоследствие тези качества да се установят
            количествено, е целесъобразно предложената от нас методика да се реализира в следната пос-
            ледователност:

            34  Те са плод на високия професионализъм на доайените на сектор „Статистика“ – проф. Я. Брогли и доц. Л.
              Петкова, за което авторът им изказва своята искрена и дълбока благодарност.


                                                           153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160