Page 156 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 156

1. Определяне на целевите функции на обучението.
                 2. Подготовка на дидактическия материал.
                 3. Определяне на целевите функции на тестовия контрол (самооценка и постоянна оценка,
                   текущ или семестриален).
                 4. Създаване на банка от въпроси върху изучавания материал.
                 5. Генериране на еквивалентни варианти на тестове.
                 6. Изготвяне на инструкция за провеждането им.
                 7. Изготвяне на методика за установяване на измерителните им характеристики с подходя-
                   щия математико-статистически апарат (за нормативно или за критериално-ориентирани
                   тестове).
                 8. Ревизия на дефектните въпроси (стилова, семантична и техническа) и оптимизация  на
                   характеристиките  на  тестовите  варианти,  промяна  в тяхната вътрешна структура (ар-
                   хитектоника) или в начина на балообразуване.
                 9. Попълване на банката с въпроси с добри измерителни качества.
                 10. Изготвяне на тест-спецификация.

                         7.2.1. Подготовка на преподавания (дидактически) материал

                 Създаването на специализирана система за тестиране и оценка на знанията в дадена дис-
            циплина е част от намерението ни, в дългосрочен план, да се стигне до внедряването на ин-
            терактивна (компютърна и аудио-визуална) методика за обучение и самообучение на студен-
            тите, вкл. и система за обективен тестови контрол и самоконтрол по такава теоретична дисцип-
            лина,  каквато  е  „Статистическите  методи  в спорта“, както и в другите преподавани от нас
            учебни дисциплини и/или спортове, описани подробно в гл. VII.7.7 и VIII.

                 Основна изходна база за нейното създаване е яснотата по отношение на целевите функции
            на обучението и наличието на подходяща форма за представяне на дидактическия материал. С
            оглед доброто функциониране на една система за обучение и самообучение е необходимо учеб-
            ният  материал  да  бъде  разбит  на  отделни  структурно  оформени  учебни  единици  (стъпки).
            Всяка отделна учебна единица и съответните примери към нея, изясняващи същността, зна-
            чението  и  възможностите за приложението ѝ в практиката или съществуващите варианти за
            нейното приложение, трябва да позволява оформянето на серия въпроси, с чиято помощ да се
            оценява степента на усвояването ѝ от студентите.
                 Както вече бе споменато, за осъществяването на тази задача оказва влияние спецификата
            на  преподавания  материал.  За  някои  „разказвателни“  предмети тя  е  много  трудна.  Други
            предмети  са  в  значително  по-облекчена  ситуация.  И  в двата случая обаче подготовката на
            дидактическия материал изисква от преподавателите висок професионализъм. Този професио-
            нализъм се изразява не само в отлично владеене на преподавания материал, но и в богат педа-
            гогически опит.
                 Целият предвиден в учебните планове дидактически материал в дисциплината „Статисти-
            чески методи в спорта“ обхваща общо 9 глави:
                   1. История, предмет, обект и методи на математическата статистика. Място и значение
                      на статистиката във физическата култура и спорта.
                   2. Общи  понятия  (признак,  измерване,  променливи  величини,  видове  измерителни
                      скали, генерална съвкупност, видове извадки).
                   3.  Систематизиране на данни (видове вариационни редове, графично онагледяване на
                      емпирични разпределения). Квантили.
                   4. Показатели за средно равнище (средноаритметична, мода и медиана).


                                                           154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161