Page 158 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 158

Например: 126. Как се бележи всеки вид квантил и колко са те във всеки вид? (ІІІ. 18–
            20 т.). Това означава, че верните отговори на въпрос 126 се намират в гл. ІІІ от т. 18 до т. 20 вкл.
            в ръководството, както и в гл. ІІІ от учебника по статистика.
                 Тази на пръв поглед дребна подробност представлява много важен момент от гледна точка
            на предстоящото внедряване на системата за обучение и самообучение на студентите, вкл. и
            осъществяването на контрол и самоконтрол. Тя на практика създава предпоставки впоследст-
            вие, при създаването на специализираните програмни продукти, да стане ясно към коя част от
            учебния материал (като тест) трябва да бъде върнат студентът, ако не е  усвоил съответната
            дидактическа единица или групи от единици.
                 Целият набор от въпроси бе предложен за корекция, допълнение и оценка на въпросите
            за трудност и важност на преподавателите от сектора (проф. Я. Брогли, доц. Л. Петкова,
            доц.  Р.  Дамянова  и  доц.  В.  Гигова).  Този  набор  от  въпроси  бе  предложен  за  експертна
            оценка по няколко критерия – преглед на смисъла, на стила и на техническото представяне
            на тестовите въпроси. Всички въпроси, които смислово се припокриваха или се дублираха,
            бяха елиминирани от банката. В резултат на тази експертна преценка извадката от въпроси
            бе сведена до 956 въпроса, които обхващат целия дидактически материал в достатъчна сте-
            пен и съответно представляват добра първоначална основа за създаването на различни мо-
            дели на тестове за контрол, оценка и самооценка на учебните постижения (текуща или се-
            местриална).

                             7.2.3. Генериране на еквивалентни тестови варианти

                 Всички  въпроси  към  учебния  материал  номерирахме  с  единна  номерация (n  =  956).
            Номерата на  въпросите  от  отделните  теми  и  раздели  за  по-голяма сигурност индексирахме
            двойно – с цвят и със знак, така че всеки въпрос, независимо от общата номерация, може мо-
            ментално да бъде определен към кой раздел или към коя тема се отнася. По този начин осигу-
            рихме възможността впоследствие, при обработката на експерименталните данни, да се възс-
            танови лесно структурата и съдържанието на учебния материал.
                 Например: гл. ІІІ, въпроси към нея от № 123 до № 183.
                 Номерата, отнасящи се до всеки от 9-те раздела на учебния материал, написани на отделни
            листчета, разделихме на 9 самостоятелни купчинки. Чрез случаен безвъзвратен подбор (лота-
            рийния метод) те бяха изтеглени в предварително изготвени съотношения за отделните раз-
            дели. Установяването на съотношението между броя на въпросите за всеки раздел и броя на
            всички  въпроси  в  един  тест зависи  от  общия  брой  на  въпросите  в  раздела;  от  броя  на
            разделите;  от  общия брой на въпросите и от оптималния брой на въпросите в един тест. По
            този начин осигурихме репрезентативност на извадките от въпроси  за всеки раздел, във всеки
                                                                                 36
            тест и логическо издържано от гледна точка на относителните дялове на 9-те раздела разпре-
            деление на въпросите в теста.
                 На практика въпросите, които съставят такъв тест, гарантират на преподавателите въз-
            можност за оформяне на оценка на знанията върху целия учебен материал и са подходящи
            съответно за тестовете, предназначени за семестриален или финален изпит. В същото време
            трябва да подчертаем, че тази методика може да се използва и за създаването на тестове за
            текущ контрол, като тогава е необходимо да се осигури представително и пропорционално
            разпределение на извадката от въпроси относно дидактическите единици от изучавания раз-
            дел или област.

            36  С  други  думи,  осигурихме  равни  шансове  на  всеки  въпрос  от  конкретен  раздел  (независимо колко
              труден или важен е той) да попадне в даден тест.


                                                           156
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163