Page 154 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 154

Не без значение е и фактът, че банките с въпроси към даден учебен материал чувствително
            повишават качеството на тестирането и ефективността на самия процес, като съкращават вре-
            мето за подготовка, оценяване и интерпретация на данните от тестирането.
                 Водени от тези две съображения, започнахме преди около 20 години осъществяването на
            идеята за въвеждане на обективен тестов контрол върху знанията на студентите от НСА „Ва-
            сил Левски“ с разработването на наши методики за създаването на банки от въпроси в конк-
                                      33
            ретна учебна дисциплина .
                 По  чисто  прагматични  съображения  изборът  на  област,  в  която  да  бъдат илюстрирани
            практическото приложение на тези методики, тяхната вътрешна логика и използваният срав-
            нително слабо познат математико-статистически апарат, бе учебната дисциплина „Статисти-
            чески методи в спорта“. Основните съображения, свързани с този избор, са:
                1. Дисциплината е теоретична, а характерът на преподаваната материя предполага срав-
                   нително много по-лесно дефиниране на тестови въпроси (с открит или с избираем
                   отговор) и формулиране на тестови задачи с ясен и точен еднозначен количествен
                   отговор.
                2. Учебната дисциплина и по-точно нейният статистически апарат се използва в основата
                   на самите теории за дидактическите тестове – факт, който значително ни облекчава и при
                   разработването на настоящата методология.
                3. „Статистически методи в спорта“ е утвърдена в учебните планове на НСА „Васил Лев-
                   ски“ задължителна дисциплина за ОКС „бакалавър“ във всички форми на обучение
                   (редовна, задочна и индивидуален план) в трите факултета (ТФ, УФ и ФКТТСА) бла-
                   годарение на авторитетното научно присъствие на проф. Я. Брогли (1934–2007) и на
                   доц. Л. Петкова, а впоследствие и на издадените ръководства за студентите от ОКС
                   „бакалавър“ и ОКС „магистър“ и на други публикации на доц. Р. Дамянова и доц. В.
                   Гигова [39, 51].
                4. Наличието на голям контингент от студенти, който би представлявал  представителна
                   извадка по отношение на генералната съвкупност от висшисти в целия спектър на облас-
                   тите, в които се реализират кадрите в системата на физическото възпитание и спорта –
                   факт, който априори е заложен в класическата теория на дидактическите тестовете и е
                   задължително условия за научните педагогически изследователски програми, реализи-
                   рани въз основа на постулатите на другите съвременни теории (критериално тестиране,
                   теория на положителния отговор и др.).
                5. Високата степен на синхронизация между учебника „Статистически методи в спорта“
                   на Я. Брогли и Л. Петкова (С., МиФ, 1988) и ръководството за „Упражнения по статис-
                   тически методи в спорта“ за студентите от НСА на Я. Брогли, Л. Петкова, Р. Дамянова,
                   В.  Гигова  (С.,  ИПБ  при  НСА,  1992), както  и  високата  степен  на  алгоритмизация  на
                   разучаваните дидактически единици, съчетана с лесен преход към необходимите ресурси
                   за изучаването им с оглед самоусъвършенстване при решаването на определени раздели,
                   казуси и задачи [21, 23, 24, 39].
                 От всички посочени по-горе обстоятелства за практическото внедряване на подобен обек-
            тивен тестов контрол върху знанията на студентите от особено значение е високата степен на
            синхронизация между учебника и ръководството по тази учебна дисциплина и високата степен
            на алгоритмизация на разучаваните дидактически единици, описани в т. 5.

            33  В достъпната ни специализирана литература обаче не открихме методични разработки или някакви указа-
              ния за създаването на банки от въпроси в дадена конкретна област.


                                                           152
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159