Page 150 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 150

Освен единичните скали в тези изследвания се използват също така и композиционни (по-
            сложни) индекси. Те служат за измерване на междудименсионни променливи величини, т.е. за
            няколко измерения, които имат някаква степен на общност.
                 В подкрепа на тези  две твърдения  (за приликата и разликата) между дидактическите и
            психологическите тестове и с оглед постигането на краткост в изложението ще посочим само
            два примера за практическото приложение на класическата теория на тестовете и специфични
            за психологическите изследвания методи при решаването на проблеми в областта на физичес-
            кото възпитание и спорта и в гносеологичната психология.
                 При изследване на ефективността на чуждоезиковото обучение при спортисти Р. Йонко-
            ва установява, на базата на класическата теория на тестовете, спецификата на комуникативното
            безпокойство в зависимост от техния пол и група. Измерването и оценката на безпокойството
            обаче се извършват с помощта на Ликертов тип скала (Фигура 19).





















                          Фигура 19. Комуникативно безпокойство (цит. по Р. Йонкова [82])


                 Освен методите за оценяване, използвани при дидактическите тестове, описани в гл. I.1.5. и
            гл. VI.6.1, при измерването и оценяването в психологията се използват и някои други, като – по-
            нятийното картографиране, клъстерният анализ и др.
                 Например при разкриване на понятийните структури в семантичната памет на обучаваните
            (памет, възпроизвеждане, усещане, мислене, решения и др.) се използват методите: понятийно
            картографиране и латентносемантичен анализ (LSA) (Фигура 20).

















                  Фигура 20: a ) семантична памет – учебник; и б) семантична памет на студентите

                                                (цит. по Е. Герганов [33])

                 Фактът, че между дидактическите тестове и тестовете, използвани в когнитивната и соци-
            алната психология, съществуват разлики по отношение на използвания инструментариум за
            измерване и оценяване, очертава значимостта на проблема за адекватността на използвания
            инструментариум спрямо измервания конструкт и измерваната област („домейн“).


                                                           148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155