Page 150 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 150
Освен единичните скали в тези изследвания се използват също така и композиционни (по-
сложни) индекси. Те служат за измерване на междудименсионни променливи величини, т.е. за
няколко измерения, които имат някаква степен на общност.
В подкрепа на тези две твърдения (за приликата и разликата) между дидактическите и
психологическите тестове и с оглед постигането на краткост в изложението ще посочим само
два примера за практическото приложение на класическата теория на тестовете и специфични
за психологическите изследвания методи при решаването на проблеми в областта на физичес-
кото възпитание и спорта и в гносеологичната психология.
При изследване на ефективността на чуждоезиковото обучение при спортисти Р. Йонко-
ва установява, на базата на класическата теория на тестовете, спецификата на комуникативното
безпокойство в зависимост от техния пол и група. Измерването и оценката на безпокойството
обаче се извършват с помощта на Ликертов тип скала (Фигура 19).
Фигура 19. Комуникативно безпокойство (цит. по Р. Йонкова [82])
Освен методите за оценяване, използвани при дидактическите тестове, описани в гл. I.1.5. и
гл. VI.6.1, при измерването и оценяването в психологията се използват и някои други, като – по-
нятийното картографиране, клъстерният анализ и др.
Например при разкриване на понятийните структури в семантичната памет на обучаваните
(памет, възпроизвеждане, усещане, мислене, решения и др.) се използват методите: понятийно
картографиране и латентносемантичен анализ (LSA) (Фигура 20).
Фигура 20: a ) семантична памет – учебник; и б) семантична памет на студентите
(цит. по Е. Герганов [33])
Фактът, че между дидактическите тестове и тестовете, използвани в когнитивната и соци-
алната психология, съществуват разлики по отношение на използвания инструментариум за
измерване и оценяване, очертава значимостта на проблема за адекватността на използвания
инструментариум спрямо измервания конструкт и измерваната област („домейн“).
148