Page 146 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 146

Теорията на положителния отговор разкрива големи възможности за оптимизиране на дъл-
            жината на тестовете и установяване на измерителните им характеристики (за подробности вж.
            гл. V и VII).
                 Трябва да се има предвид, че дебатирането „за“ и „против“ целесъобразността от въвеждане
            на подобни корекции при балообразуването на тестовете с алтернативни отговори все още про-
            дължава и предизвиква поляризирани становища.
                 Аргументите на защитниците на въвеждането на коригиращите процедури, чрез които се
            редуцира шансът за налучкване на верните отговори, може да се илюстрират с един изкуствено
            конструиран пример за двама студенти (А и Б), които трябва да отговорят на тест от 100 въпроса
            с алтернативни отговори за 60 min.
                 Ако студентът А реши да отговаря чрез случаен избор (с помощта на „налучкване“), мак-
            сималният възможен резултат ще бъде 50 верни отговора. При равни знания и учебни пости-
            жения в същата област със студента А студентът Б, който не желае или не умее да налучква
            отговорите, е в много по-неблагоприятна ситуация, тъй като няма да има нито един верен от-
            говор.
                 Също така, когато от тестираните се изисква да посочат всички верни отговори от една
            подобна серия и екзаминаторите образуват бала чрез просто сумиране на броя посочени верни
            отговори, студентът, който маркира всички възможни отговори (верни и неверни), ще се окаже
            в по-благоприятна ситуация и ще получи възможния максимален бал, освен ако не бъде въве-
            дена корекцията за налучкване.

                 Ето ситуация, при която тестираните трябва да обозначат всички верни твърдения в след-
            ващия пример:


             Коефициентът на вариация (V %) e:                                     Ключ         Отговори
             1.Показател за разсейването на признаците                              вярно           √
             2.Част от вариационния анализ (или от описателната статистика          вярно           √
             Descriptive Statistic в програмата Exсel)
             3. Показател за установяване на силата на зависимостите               невярно          √
             4.Показател, определящ силата на влияние на независимата
             величина (x) върху зависимата величина (y)                            невярно          √

                 Интересен  от  тази  гледна  точка  експеримент  е  проведен  през  1968  г.  от  G.  Sax  и
            LeVerne Collet. В едно мащабно изследване с представителни извадки от ученици, подб-
            рани чрез таблицата на случайните числа, те апробират тестиране с две различни инструк-

            ции. При първия тест всички лица са уведомени, че налучкването не се наказва, а при вто-
            рия тест – че всички грешни отговори се наказват. В експеримента е елиминирано влияни-
            ето на страничните фактори като формите на тестовете, нивата на сложност и последова-
            телността на тестиране с двете форми (първо форма А, после форма Б или обратното). В
            качеството на критерии за оценка са използвани средните постигнати балове. Резултатите
            от проведения експеримент според авторите са в полза на коригираните балове, които поз-
            воляват да се постигнат по-прецизни прогнози [258, 259].
                 Намаляването на шансовете за случаен верен отговор, освен чрез увеличаване  на  общия
            брой въпроси, може да се постигне и чрез въвеждане на теглови коефициенти за увереност
            във верността на отговорите, които се посочват от тестираните лица (Таблица 12).



                                                           144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151