Page 143 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 143
5. Аксиологичният аспект на проверката и оценката на учебните постижения се отнася
преди всичко до информацията, която те носят за ценностна система на обучаващия и
на обучаваните по отношение на овладяването на конкретни знания, умения и навици.
При това в този случай се има предвид по-скоро проверка върху степента на съвпадение
между двете ценностни системи.
6.1.3. Оценяване на тестовете. Дискусионни проблеми
В процесуално отношение процесът измерване предхожда процеса оценяване и се осъщес-
твява на базата на получените данни от него (вж. Фигура 18).
Фигура 18. Връзка между тест, измерване и оценяване (цит. по J. Marrow [243])
От гледна точка на управлението на изучаваните процеси и явления оценяването заема
междинно положение между измерването и взетите въз основа на него оптимизационни реше-
ния, като по този начин (Я. Брогли, 1992) се осъществяват и трите функции на контрола върху
системите – измерване, оценяване и контрол [25].
В същото време оценяването на тестовете е в зависимост и от използвания инструмента-
риум за конструирането на самия тест. Тестовите въпроси се различават по начина, по който
се оценява правилността на отговорите. При напълно свободни отговори (есе или тема) оцен-
ката у нас се поставя от преподавателите с помощта на шестобалната скала.
Основните въпроси в този случай са:
- Дали преподавателите познават достатъчно добре често употребяваната в практиката
шестобална система за оценка на теоретичните знания;
- Съществува ли яснота по отношение на това към кой тип скали би трябвало да я
причислим;
- Какви математически операции са правомерни (коректни) при използването ѝ и др.
Отговорите на тези въпроси са разгледани в теоретичен и в практически план в моногра-
фията на Е. Георгиев, 1976. Според него ключът към тези проблеми предполага решаване на
следните въпроси:
1. Дали грешката на измерването, която допускат преподавателите при оценяването
на писмени и устни отговори чрез шестобалната система, се намира в по-малък
141