Page 143 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 143

5. Аксиологичният аспект на проверката и оценката на учебните постижения се отнася
                     преди всичко до информацията, която те носят за ценностна система на обучаващия и
                     на обучаваните по отношение на овладяването на конкретни знания, умения и навици.
                     При това в този случай се има предвид по-скоро проверка върху степента на съвпадение
                     между двете ценностни системи.

                             6.1.3. Оценяване на тестовете. Дискусионни проблеми

                 В процесуално отношение процесът измерване предхожда процеса оценяване и се осъщес-
            твява на базата на получените данни от него (вж. Фигура 18).




























                   Фигура 18. Връзка между тест, измерване и оценяване (цит. по J. Marrow [243])


                 От гледна точка на  управлението на изучаваните процеси и явления оценяването заема
            междинно положение между измерването и взетите въз основа на него оптимизационни реше-
            ния, като по този начин (Я. Брогли, 1992) се осъществяват и трите функции на контрола върху
            системите – измерване, оценяване и контрол [25].
                 В същото време оценяването на тестовете е в зависимост и от използвания инструмента-
            риум за конструирането на самия тест. Тестовите въпроси се различават по начина, по който
            се оценява правилността на отговорите. При напълно свободни отговори (есе или тема) оцен-
            ката у нас се поставя от преподавателите с помощта на шестобалната скала.
                 Основните въпроси в този случай са:
                   -  Дали преподавателите познават достатъчно добре често употребяваната в практиката
                      шестобална система за оценка на теоретичните знания;
                   -  Съществува  ли  яснота  по  отношение  на  това  към  кой  тип  скали  би  трябвало да я
                      причислим;
                   -  Какви математически операции са правомерни (коректни) при използването ѝ и др.
                 Отговорите на тези въпроси са разгледани в теоретичен и в практически план в моногра-
            фията на Е. Георгиев, 1976. Според него ключът към тези проблеми предполага решаване на
            следните въпроси:
                      1. Дали грешката на измерването, която допускат преподавателите при оценяването
                         на писмени и устни отговори чрез шестобалната система, се намира в по-малък




                                                           141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148