Page 140 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 140

Когато става дума за контрол върху знанията, уменията и навиците, винаги се отчита фак-
            тът, че възпитанието, образованието и обучението са трите взаимно свързани процеса, които се
            реализират в рамките на учебния процес. Те осигуряват човешкото развитие и изграждането на
            личността. Педагогическата наука разглежда възпитанието, обучението и образованието в тях-
            ното многообразие и взаимна връзка.
                 Целта на всяко обучение, независимо дали се осъществява в рамките на целенасочения и
            предварително организиран и институционализиран учебен процес или под формата на самоо-
            бучение, е да се усвои натрупаният опит на човешката цивилизация и с помощта на научното
            познание да се обясняват, предсказват и управляват определени социални и/или природни явле-
            ния и процеси, чрез които да се удовлетворят определени потребности на индивида и на соци-
            алната общност.
                 От тази гледна точка „знанията, уменията и навиците“ може да се разглеждат както по
            отношение на постигането на определени от обществото цели, така и по отношение на кон-
            кретните учебни резултати, постигнати от учащите се при изучаването на конкретно учебно
            съдържание.  В  този  смисъл  понятието  „учебни  постижения“  (Educational  или  Academic
            Achievement) е синоним на високи резултати в образователната сфера, събирателно опреде-
            ление, което в съдържателно отношение обединява както овладяването на определен позна-
            вателен опит, така и изграждането на умения и навици за самоусъвършенстване и перманен-
            тно развитие на компетентността на индивида и неговата успешна енкултурация и социали-
            зация.
                 В педагогическата литература „учебни постижения“ като събирателно понятие се използва
            в тесен или в широк план. В тесния смисъл „учебните постижения“ се свързват преди всичко с
            постигнатите резултати от проведения целенасочен процес на обучение в дадена конкретна об-
            ласт, а оттам се свързват съответно и с разработения учебен план и учебни програми. В този
            смисъл още по определение учебните постижения се поставят в зависимост от съдържател-
            ната страна на обучението, т.е. от заложената в него ценностна система и респ. от йерархичната
            структура на заложените в него цели и задачи.
                 В редица случаи понятието „учебни постижения“ се разглежда и в един значително по-ши-
            рок план, който според Г. Бижков (2003) представлява „важна характеристика на формирането,
            развитието и проявата на обучаваните (ученици, студенти и др.), като характеристика на пове-
            дението им или способността да извършват дадена дейност в теоретичен или в практически
            план. Във втория случай учебните постижения са един хипотетичен конструкт с многообразни
            конкретни проявления“ [17].
                 Очевидно в този значително по-широк смислов план на понятието акцентите се разпре-
            делят вече между трите съдържателни компонента – знанията, уменията за овладяването им
            и навиците и потребностите на обучаваните за непрекъснато разширяване на теоретичната
            подготовка и творческото ѝ приложение в реалния живот. В този случай още по-ясно се от-
            кроява заложената априори зависимост между учебните постижения и целите на обучението.
            Следователно отговорът на въпроса за съдържанието на понятието „учебни постижения“ е
            отговор на въпроса какво обучаваме и респ. то е пряко свързано с какво се проверява, конт-
            ролира и оценява.
                 В англоговорещите страни, за да се обозначат процесите, свързани с измерването, контрола
            и оценката на учебните постижения и качеството на обучението и на образованието като цяло,
            се използват и други термини, като:
                 - Assessment and Measurement and Evaluation of Academic Achievement – измерване и оценка
                    в смисъла на оценяване на учебните постижения;


                                                           138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145