Page 139 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 139

Факторите на микроравнище са свързани със същността на обучението и неговите функци-
            онални, методични, организационни и технологични характеристики, разгледани през призмата
            на различните му аспекти – педагогически, дидактически, анатомо-физиологични, психологи-
            чески, логично-познавателни, аксеологични, кибернетични, информационни и социални.
                 При анализа на същността на процеса на обучение на микроравнище акцентът се поставя
            върху формулирането на целите на обучението, планирането и реализирането на обучението,
            избора на стратегии за преподаване и ръководство на учебния процес, избора на стратегии за
            учене, реализирането на обратната връзка, оценяването на учебните постижения (овладените
            знания, умения и навици), анализа на резултатите (рефлексия) и мотивацията за постигането на
            по-високи нива на компетентност и знания.
                 Разбиранията за влиянието на отделните групи фактори, влияещи върху процеса на обу-
            чение, също имат исторически характер. Тяхното развитие през отделните епохи кореспон-
            дира с натрупания до момента обществен опит и със специфичния културен и научен контекст.
                 Вторият подход разглежда системата на образованието като набор от материални и иде-
            ални компоненти, ориентиран към постигането на определена цел. В съответствие с това ха-
            рактерните особености на системата се определят в зависимост от взаимодействието на отдел-
            ните елементи на системата, които пораждат нови свойства, качества и възможности. Според
            Д. Павлов качествата на системата образование „се определят от качествата на нейните ком-
            поненти на най-ниско равнище“ [111]. Входът на системата се определя от въздействието на
            външната среда, а изходът – от въздействието на системата върху вътрешна среда. В този сми-
            съл разгледаната по-горе структурна и функционална организация и реализация на спортната
            дейност на макроравнище определя общата външна рамка, в която се осъществяват целите на
            образованието и обучението в системата на физическо възпитание и спорт. И тъй като основ-
            ните характеристики на тази система (устойчивост, динамичност и гъвкавост) имат раз-
            лично,  строго  специфично  отражение  в  различните  ѝ  подструктури  на  микроравнище,  то
            всички специфични проблеми на контрола върху учебните постижения в образованието по
            физическо възпитание и спорт, в тази втора част на монографията, са побрани и анализирани
            съобразно: областите и начините на приложение на тестовете (хартиени или компютърни;
            индивидуални или групови); насочеността им (професионална квалификация, кариерно раз-
            витие и др.), начин на конструиране и обхват (дадена област или няколко различни области),
            начин на провеждане (индивидуално и групово), начин на оценяване (нормативно или кри-
            териално; външно или вътрешно оценяване и самооценяване; текущо или крайно оценяване);
            целите, за които се използват, и сферата на приложението им – подбор на кадрите в дадено
            професионално направление, квалификация, повишаване на квалификацията; специализация
            и преквалификация на кадрите, анализ на развитието и прогнозиране на постиженията (теоре-
            тични и двигателни и/или и двете), вида на изпълняваната дейност (учители, треньори, офи-
            циални лица, вкл. спортни съдии и др.); вид спорт, съобразно скалирането на измерваните
            спортни постижения – качествени или количествени, сравними или несравними) и др. (вж. гл.
            VII и VIII).
                 Структурата на образователната система може да се разглежда също по два начина. При
            първия начин образованието се свързва с цялостното развитие на човека: семейна среда, всички
            учебни и съпътстващи обучението институции (научноизследователски лаборатории, издателс-
            тва, преподавателски профсъюзи и др.). При втория подход образователната система се третира
            единствено като съвкупност от образователните институции. И в двата случая обаче контролът
            върху постигнатите резултати и тяхната оценка е свързан с целите и със същността на учебния
            процес, както и с характера на обучението.


                                                           137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144