Page 135 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 135

Въз основа на всичко казано дотук може да обобщим, че критериално-ориентирани са тези
            дидактически и други (психологически) тестове, които съдържат и представят съвкупност от
            въпроси и задачи, конструирани за измерване на възможностите на тестираните лица да наме-
            рят решението и/или да оценят съвкупността от въпроси и в зависимост от техните възмож-
            ности да се групират в различни класове или групи.
                 Сравнителният анализ на основните предположения, заложени в класическата теория на
            нормативните тестове и в теорията на критериално-ориентираните тестове, показва, че в по-
            голямата си част те не са съотносими и взаимно приложими  и  изискват  съответно  различни
            подходи при анализа на тестовите въпроси и задачи.
                 Ще поясним това твърдение с един пример. Да предположим, че един педагог препо-
            дава толкова успешно дадена материя, че очакваната стойност на верните решения (Х) за
            всички n въпроси за всеки тестиран е равна точно на n, което означава, че очакванията са
            за 100% верни отговори. В този случай няма да има никаква вариация на действителния
            бал (τ), с уговорката, че последното предположение не са отнася до вариацията на наблю-
            давания бал (Х). Съобразно цитираните в гл. 3. изрази за оценка на степента на надеждност
            на един тест (r (τX) = r (XX') ) с оглед класическата теория на тестовете се вижда, че тя се из-
            мерва от отношението между вариацията на действителния и на наблюдавания бал. Когато
            вариацияа на действителният бал (τ) е равна на нула, и надеждността на теста ще бъде
            равна на 0. Тъй като квадратът на валидността на един тест е по-малък от надеждността,
                                                         2
                                                 2
            съобразно израз (25), където r(X/С)  ≤ r(Х/τ)  = r(ХХ′) , щом надеждността на теста е равна на
            нула, и валидността на същия тест ще бъде равна на нула. При това, ако предположим, че
            изчисленият чрез класическата теория на тестовете коефициент на трудност на един въпрос
            е равен на 95%, логично следва, че въпросът е много лесен (решен е вярно от 95% от тес-
            тираните лица), и следователно, за да се повиши надеждността, той трябва или да се пре-
            формулира, или въобще да не се включва в окончателния вариант на теста. Подобен извод
            обаче очевидно противоречи на логиката на критериално-ориентираните тестове, тъй като,
            когато 95% от тестираните лица са усвоили учебния материал, това показва едно успешно
            обучение и постигане на поставените цели именно от 95% от тестираните лица. Подобно е
            положението и при въпросите с много голяма трудност, при които индексът за трудност е
            изчислен с помощта на класическата теория на тестовете и е от порядъка примерно на 12%.
            Подобен въпрос, от гледна точка на класическата теория и нормативните тестове, е много
            труден и е желателно или да се преработи, или да отпадне впоследствие. От гледна точка
            на теорията на критериалните тестове обаче изводът би бил, че самото обучение е неус-
            пешно за 88% от тестираните лица, т.е. поставени са много високи и трудно достижими
            цели и/или въпросът не е съставен след внимателно експертно обсъждане на целите на обу-
            чението и заложените критериални граници, въз основа на които се съди за успеха или за
            неуспеха на тестираните лица по съответния въпрос. В тази връзка трябва да се каже, че
            един от съществените проблеми, свързани с оценката на въпросите в критериалните тес-
            тове, е прецизното определяне на граничните нива между лицата, постигнали целта, и тези,
            които не са я постигнали. Тези граници, които разделят на две групи тестираните, се опре-
            делят на експертен принцип, подобно на определянето на таксономиите, включени в про-
            цеса на преподаване и конструиране на изпитните тестове.
                 Основните предимства на теорията на критериално-ориентираните тестове са:
                   критериално-ориентираните  стандарти  са  логически  обвързани  с  желаните нива на
                     изследваните променливи величини – учебни постижения, умения, навици и др.;




                                                           133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140