Page 133 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 133
следващата задача се взема предвид преизчисленият резултат. Известните от класическата те-
ория на тестовете „моделирани учебни тестове“ донякъде представляват основата, върху която
се изграждат съвременните компютърно-адаптивни тестове.
Системата не може да започне процеса на моделиране на теста, без да са известни
нивото и възможностите на тестираното лице и респ. отговорите му на някакъв набор от въп-
роси. Ако е възможно да се осигури предварителна странична информация за тези възмож-
ности, то тя задължително се използва.
По принцип като стартова точка на процеса за компютърното моделиране на един тест е
заложено предположението, че тестираното лице е със средни възможности, и поради това
много често първите генерирани въпроси са със средна трудност.
Съвременното приложение на моделирането, съчетано с възможностите на подходящия
софтуер, съкращава чувствително времето за моделиране (създаване), провеждане и оценка на
тестовете, с което на практика е възможно да се повиши икономичността на теста с близо 50%.
В същото време индивидуализацията на тестовете позволява те да бъдат провеждани до
постигане на предварително желаното ниво на усвояване на учебния материал, като в този слу-
чай учебният процес придобива характеристиките на учебно-тренировъчния процес. Такава
организация на тестирането и на обучението или самообучението има и един друг, много съ-
ществен социален аспект, който се изразява в повишаване ефективността на обучението. Осо-
бено ясно тази тенденция се изразява по отношение на подготовката на тестираните лица с по-
слаби резултати и възможности (вж. гл. VII.7.6 и VIII.8.4).
Друго, много съществено предимство на компютърно-адаптивните тестове е прецизността
на оценката за преобладаващата част от тестираните лица. За разлика от тях при предварително
фиксираните тестове оценката е по-прецизна при лицата със средни възможности и не е доста-
тъчно прецизна при лицата с по-високи възможности и с по-добри учебни постижения.
Формирането на моделирани и компютърно-адаптивни тестове предполага създаването на
голям брой от тестови въпроси и задачи с установени измерителни характеристики. С други
думи, създаването на банки от тестови въпроси задължително предхожда създаването на ком-
пютърно-адаптивните тестове и налага провеждането на серии от предварителни тестирания
с подходящи по обем извадки (от 500–1000 тестирани лица), обработка на данните, анализ на
получената количествена информация и вкарването на нови въпроси в банката от въпроси,
за да стане възможно впоследствие калибрирането на даден тест или установяване на еквива-
лентността на измерителните характеристики на паралелни тестови форми (вж. гл. VII.7.1–7.6
и VIII.8.4)
От своя страна този процес на предварително тестиране поражда проблеми, свързани както
с логистиката на тестирането и сигурността на провежданите изпити, така и с проблеми от мо-
рално и етично естество. Тъй като по принцип при този тип тестове се използва случайният
метод на безвъзвратен подбор на въпросите, става възможно да се реализират различни тех-
ники и стратегии за неправомерно и некоректно попълване на тестовете с оглед постигането
на по-висок бал (т.нар. cheating problem). Някои от по-проницателните тестирани лица напълно
съзнателно не подават верни отговори, като по този начин принуждават системата да им гене-
рира тестове, съставени от по-лесни въпроси, и по този начин натрупват по-висок бал. Също
така напълно възможно е тестираните да запомнят въпросите, на които вече са дали грешни
отговори, и да ги поправят в хода на тестирането. Точно такива са и основните мотиви, които
пораждат съпротивата на тестираните срещу забраната за повторно изтегляне на един и същ
въпрос в рамките на един изпит.
131