Page 138 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 138

ЧАСТ ІІ. ПРИЛОЖНИ АСПЕКТИ НА ТЕСТИРАНЕТО
                         ВЪВ ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА

                   ГЛАВА VI. ПРИЛОЖЕНИЕ НА ТЕСТИРАНЕТО. СПЕЦИФИКА


                        6.1. ПРИЛОЖЕНИЕ В ОБРАЗОВАНИЕТО И ОБУЧЕНИЕТО


                        6.1.1. Педагогическият контрол в образованието и обучението
                                                    “To teach without evaluation is a contradiction in terms”
                                                                                                G. Sax, 1980

                 Педагогическият контрол върху резултатите от обучението е неотменна част от образо-
            ванието и обучението, реализирано в рамките на дадена образователна система, и съответс-
            тва на общия културен и социалнополитически контекст на държавата, в която се осъщест-
            вява. От своя страна, образованието се реализира в съответствие с потребностите на инди-
            вида и с тези на обществената формация, в която той израства и се формира като личност в
            конкретната историческа епоха. Следователно интимната същност на образованието, него-
            вите цели, подходи и форми на реализация се влияят и се променят под действието на редица
            външни и вътрешни фактори. Те според Д. Павлов, разгледани в системен порядък, може да
            се характеризират чрез два различни подхода. Първият начин е разглеждането на системата
            на образованието като изследователска абстракция, а вторият – като съвкупност от обекти,
            обединени за постигането на конкретен резултат. Според привържениците на първия подход
            понятието „система“ зависи от целите на изследването и следователно подобна трактовка
            предполага отделянето на части от едно цяло, а в конкретния случай то означава отделянето
            на образованието от останалата обществена дейност. Тази абстракция може да се използва
            във възходящ и в низходящ план, респ. на макроравнище и на микроравнище. В този случай
            понятието „система на образование“ се разглежда като система, включваща всички видове и
            степени образователни институции в конкретна страна, които са нормативно и функцио-
            нално свързани и работят в синхрон съобразно определени общи принципи. Във всяка обра-
            зователната система може да се разграничат различни подсистеми и различни йерархични
            нива [111].
                 Факторите, които влияят върху образователните системи на макроравнище (външните фак-
            тори), са свързани с основните парадигми на съответната епоха, културните традиции, народо-
            психологията, икономическите условия и характеристиките на различните образователни сис-
            теми (юридически и нормативни актове, международни спогодби, държавни закони, поднорма-
            тивни актове и наредби, институционални – училищни, университетски разпоредби, устави на
            спортни  организации,  материално-техническо  обезпечаване  и  цялостна  среда  за  обучение,
            макро- и микросреда, климатични, демографски и други особености и т.н.).
                  Анализът на същността на процеса на образование чрез провеждане на методически целе-
            насочено обучение на макроравнище се абстрахира от конкретните учебни цели и неговите за-
            дачи и се насочва към факторите и промените, които влияят върху постигнатия краен резултат
            и ефект. По тази напълно логична причина анализът на общата рамка, в която понастоящем се
            реализира образованието по физическо възпитание и спорт в международен и национален ма-
            щаб, беше разгледан основно в общометодологически и исторически план в първата част на
            настоящата монография (вж. Част I, гл. I – V).




                                                           136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143