Page 138 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 138
ЧАСТ ІІ. ПРИЛОЖНИ АСПЕКТИ НА ТЕСТИРАНЕТО
ВЪВ ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА
ГЛАВА VI. ПРИЛОЖЕНИЕ НА ТЕСТИРАНЕТО. СПЕЦИФИКА
6.1. ПРИЛОЖЕНИЕ В ОБРАЗОВАНИЕТО И ОБУЧЕНИЕТО
6.1.1. Педагогическият контрол в образованието и обучението
“To teach without evaluation is a contradiction in terms”
G. Sax, 1980
Педагогическият контрол върху резултатите от обучението е неотменна част от образо-
ванието и обучението, реализирано в рамките на дадена образователна система, и съответс-
тва на общия културен и социалнополитически контекст на държавата, в която се осъщест-
вява. От своя страна, образованието се реализира в съответствие с потребностите на инди-
вида и с тези на обществената формация, в която той израства и се формира като личност в
конкретната историческа епоха. Следователно интимната същност на образованието, него-
вите цели, подходи и форми на реализация се влияят и се променят под действието на редица
външни и вътрешни фактори. Те според Д. Павлов, разгледани в системен порядък, може да
се характеризират чрез два различни подхода. Първият начин е разглеждането на системата
на образованието като изследователска абстракция, а вторият – като съвкупност от обекти,
обединени за постигането на конкретен резултат. Според привържениците на първия подход
понятието „система“ зависи от целите на изследването и следователно подобна трактовка
предполага отделянето на части от едно цяло, а в конкретния случай то означава отделянето
на образованието от останалата обществена дейност. Тази абстракция може да се използва
във възходящ и в низходящ план, респ. на макроравнище и на микроравнище. В този случай
понятието „система на образование“ се разглежда като система, включваща всички видове и
степени образователни институции в конкретна страна, които са нормативно и функцио-
нално свързани и работят в синхрон съобразно определени общи принципи. Във всяка обра-
зователната система може да се разграничат различни подсистеми и различни йерархични
нива [111].
Факторите, които влияят върху образователните системи на макроравнище (външните фак-
тори), са свързани с основните парадигми на съответната епоха, културните традиции, народо-
психологията, икономическите условия и характеристиките на различните образователни сис-
теми (юридически и нормативни актове, международни спогодби, държавни закони, поднорма-
тивни актове и наредби, институционални – училищни, университетски разпоредби, устави на
спортни организации, материално-техническо обезпечаване и цялостна среда за обучение,
макро- и микросреда, климатични, демографски и други особености и т.н.).
Анализът на същността на процеса на образование чрез провеждане на методически целе-
насочено обучение на макроравнище се абстрахира от конкретните учебни цели и неговите за-
дачи и се насочва към факторите и промените, които влияят върху постигнатия краен резултат
и ефект. По тази напълно логична причина анализът на общата рамка, в която понастоящем се
реализира образованието по физическо възпитание и спорт в международен и национален ма-
щаб, беше разгледан основно в общометодологически и исторически план в първата част на
настоящата монография (вж. Част I, гл. I – V).
136