Page 142 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 142

1. Гносеологическата функция се изразява в опознаване на структурата и процесите при
                     изследваните явление, в систематизирането на познанието и по този начин се разкриват
                     възможности за тяхното планиране, прогнозиране и оптимизиране.
                  2. Дидактическата функция се реализира, когато чрез него се постига по-нататъшно зат-
                     върдяване, задълбочаване и разширяване на умения, знания, способности и др. Тази
                     функция е типична главно за измерванията с помощта на дидактически тестове с оглед
                     осъществяването на контрол върху дадена образователна система и/или контрол върху
                     провежданото обучение.
                  3. Контролно-осведомителната функция рефлектира върху проверката на целесъобраз-
                     ността на избраните методи и използваните средства за изучаване на съответното явле-
                     ние или процес.
                  4.  Възпитателните  функции  се  проявяват  чрез  възможността  да  се  формират  редица
                     страни на личността.
                  5. Диагностичните и прогностичните функции се изразяват в установяването на състоя-
                     нието на изследваните явление към даден момент и прогнозирането на бъдещите със-
                     тояния, а регулиращата и селективната функция се проявяват чрез осъществяване на
                     подбор на тестираните лица и/или при прехода им към различни по-горни нива или
                     прехвърлянето им в други групи от лица или дейности (ниво, степен, клас, екип, вид
                     дейност и др.).
                  6. Стимулиращите функции се състоят в повишената мотивация за извършването на да-
                     дена дейност, а формиращата функция – в изграждането на умения за самоконтрол, на
                     собствени критерии за оценяване на грешките и в активното търсене на пътища за тях-
                     ното отстраняване.
                 Основните аспекти на проверяването и оценяването на учебните постижения според Д. Ва-
            силев (1987) са дидактически, възпитателен, психологически, социален, познавателен, киберне-
            тичен и аксиологичен.
                  1. Дидактическият аспект на проверяването и оценяването на учебните постижения се
                     изразява във въвеждането на своевременни корекции в процеса на обучение съобразно
                     съответствието между учебните постижения на обучаваните и обществените цели, стан-
                     дарти и норми на обучението.
                  2. Възпитателният аспект на оценяването и на самооценяването според Д. Василев може
                     да се диференцира в две групи – нравствен и естетичен. Нравственият аспект има фор-
                     миращо и стимулиращо въздействие върху личността на обучаваните, като допринася
                     за развитието на качества като трудолюбие, другарство и взаимопомощ, самокритич-
                     ност и честност, а естетичният способства за развитието на естетика във взаимоотноше-
                     нията и в качеството на общуването.
                  3. Психологическият аспект на оценяването и на самооценяването се свързва преди всичко
                     със самопроверяването и самооценяването на знанията, уменията и навиците, а социал-
                     ният – с успешното реализиране на социалните и учебните задачи от страна на обуча-
                     ващия и обучавания.
                  4. Познавателният аспект в обучението се отнася до развитието на познавателните въз-
                     можности на обучаваните и до цялостното развитие на личността, а кибернетичният
                     аспект на проверяването и оценяването се изразява в правата и обратната връзка, осъ-
                     ществявана чрез получената от тях информация, необходима за управление на процеса
                     на обучение.




                                                           140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147