Page 141 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 141

- Evaluation of Content – оценка на учебното съдържание;
                 - Appraisal of … – оценка на дейността на учителите и др.;
                 - Measurement of Aptitude (Scholastic Aptitude) – измерване на способностите за постигане на
                    високи учебни резултати и др.
                 Последното определение много често се възприема грешно като измерване на интелекта
            на личността. Фактически неговата употреба е въведена именно с оглед да се разграничат тес-
            товете за интелигентност от тези, предназначени за измерване на познавателните способността
            на индивидите и за постигане на добри учебни постижение в определена теоретична област
            (педагогика, психология, езици, музика), по дадена програма (бакалавър, компютърно адми-
            нистриране, програмиране) или служебна позиция (стенограф, механик, оксиженист)  преди
            започване на самия процес на обучение. Последната група тестове са познавателни и прогнос-
            тични (вж. гл. II.2.5).
                 Проверката (контролът), оценката и самооценката на учебните постижения са един от тези
            научни проблеми, които винаги са актуални и имат много висока степен на социална значимост,
            тъй като, от една страна, ефектът от извършването на дейностите, свързани с тях, определя до
            голяма степен резултативността и ефективността на обучението и/или на самообучението на
            всеки индивид в дадена научна област или професионално направление, а от друга страна, те
            рефлектират върху ефективността на образователните системи и оттам върху социално-иконо-
            мическия статус на цялото общество, което понастоящем определя хоризонта на неговото бъ-
            дещо развитие и просперитет.
                  Оценката на равнището на обучение чрез оценка на учебните постижения произтича по
                     определение. Учебните постижения може да се разглеждат по отношение както на
                     постигането на определени от обществото цели, така и на конкретните учебни ре-
                     зултати, постигнати от учащите се (ученици, студенти и др.) при изучаването на оп-
                     ределено учебно съдържание. В този смисъл понятието „учебни постижения“ е на-
                     учно понятие, което според Д. Василев (1987), М. Андреев (1996), Г. Бижков (2003)
                     и др. позволява да се проверяват, контролират и оценяват различни аспекти от обу-
                     чението като:
                  - учебните постижения по един или друг предмет, който се изучава;
                  - постиженията на личността в определен етап от нейното развитие;
                  - постигането на определени стандарти от международен или национален мащаб;
                  - ефективността на образователната система и нейните основни звена по отношение на
                     предоставените човешки, финансови и материални ресурси;
                  - оценката на определени иновации в образователната система или в отделни нейни звена.
                 В този смисъл определянето на предмета на оценяването (отговора на въпроса „Какво се
            оценява?“) е пряко свързано с неговите цели и функции, а те варират в много широк диапазон.
            Поради широкомащабните си социални измерения и респ. високата му социална значимост, по-
            ради сложната многокомпонентна същност и множеството аспекти, в които може да се разг-
            лежда, проблемът за обекта, премета и целите на проверяването и оценяването на учебните пос-
            тижения е сред най-дискусионните проблеми, предизвикващи поляризирани становища още от
            древността до нашето съвремие.


                  6.1.2. Функции и аспекти на оценяването в образованието и обучението
                 Основните функции на оценяването според М. Андреев (1996) и К. Маджарова (1995), ос-
            новните функции на проверката (контрола) и оценката съвпадат и се изразяват в:




                                                           139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146