Page 136 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 136

 тъй като стандартите са абсолютни, те са независими от броя на хората, които имат
                     стойности, по-високи от тях (хората, които ги постигат);
                   в случай, че стандартите не са постигнати, става възможно да се изгради специфична
                     програма за тяхното достигане впоследствие;
                   тъй като нивото на подготовка не е от значение, конкуренцията (състезанието)  е  за
                     постигането на стандартите, а не е да се превишат стойностите, постигнати от някой
                     друг от тестираните.
                 Основните ограничения на теорията са:
                 -  стандартите за успешност винаги включват известна доза субективизъм;
                 -  възможни са неточни изчисления и последствия за лицата, т.е. грешната преценка за
                    качествата на тестираните може да ги лиши от дадена позиция или опция за повишение;
                 -  възможно  е  лицата,  които  не  са  покрили  критериите,  да  загубят  мотивацията си за
                    преодоляването им.
                 Теорията на положителния отговор (IRT) от своя страна чрез по-стриктните спрямо класи-
            ческата (нормативната) теория предположения, на които е базирана, преодолява нейните огра-
            ничения, но това в известен смисъл лимитира приложението ѝ.
                 От друга страна, теорията на положителния отговор и по-специално двете ѝ характерис-
            тични функции (TIF и CSEM) разкриват богати възможности пред дидактическото и психоло-
            гическото тестиране, основано на нейните модели.
                 Основните предимства на тестовете, основани на моделите от теорията на положителния
            отговор, се изразяват в:
                  - създаването (генерирането) на паралелни тестове;
                  - бързо изчисляване на измерителните качества на тестовете и на всеки един въпрос в тях
                     (дискриминация, трудност, качества на въпросите и отговорите и др.), както и адекват-
                     ността на избрания модел за оценяване;
                  - много прецизни изчислителни процедури и получаване на точни резултати;
                  - резултатите  от  измерванията,  проведени  с  тестове,  са  независими  от  трудността на
                     теста и използвания набор от въпроси/задачи;
                  - контролираният континуум от знания, умения и навици и самите въпроси са разполо-
                     жени в една скала;
                  - характеристиките на въпросите/задачите са независими от тестираната извадка;
                  - дават  възможност  при  компютърно-адаптивното  тестиране  да  бъде  намалена драс-
                     тично дължината на тестовете и значително да се повиши точността на изчислените
                     резултати;
                  - позволяват  много  прецизно  да  се  оценят  резултатите  на  всяко  едно  тестирано лице
                     съобразно дадените от него отговори.
                 Основните недостатъци на компютърно-адаптивните тестове от своя страна се изразя-
            ват в необходимостта от създаването на банки от въпроси и тяхното предварително апро-
            биране и администриране, а калибрирането на тестовете поражда проблеми от различно
            естество – етични, процесуални, проблеми с логистиката и сигурността на провежданите
            изпити.
                 Чрез приложението на съвременните специализирани софтуерни продукти, в които се из-
            ползва теорията на положителния отговор, понастоящем е възможно да се осъществява инте-
            рактивно групово обучение и тестиране в реално време и/или  дистанционно  (интернет  обуче-
            ние).  Само  по  себе  си  това  обстоятелство води до повишаване на качеството на тестирането,




                                                           134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141