Page 136 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 136
тъй като стандартите са абсолютни, те са независими от броя на хората, които имат
стойности, по-високи от тях (хората, които ги постигат);
в случай, че стандартите не са постигнати, става възможно да се изгради специфична
програма за тяхното достигане впоследствие;
тъй като нивото на подготовка не е от значение, конкуренцията (състезанието) е за
постигането на стандартите, а не е да се превишат стойностите, постигнати от някой
друг от тестираните.
Основните ограничения на теорията са:
- стандартите за успешност винаги включват известна доза субективизъм;
- възможни са неточни изчисления и последствия за лицата, т.е. грешната преценка за
качествата на тестираните може да ги лиши от дадена позиция или опция за повишение;
- възможно е лицата, които не са покрили критериите, да загубят мотивацията си за
преодоляването им.
Теорията на положителния отговор (IRT) от своя страна чрез по-стриктните спрямо класи-
ческата (нормативната) теория предположения, на които е базирана, преодолява нейните огра-
ничения, но това в известен смисъл лимитира приложението ѝ.
От друга страна, теорията на положителния отговор и по-специално двете ѝ характерис-
тични функции (TIF и CSEM) разкриват богати възможности пред дидактическото и психоло-
гическото тестиране, основано на нейните модели.
Основните предимства на тестовете, основани на моделите от теорията на положителния
отговор, се изразяват в:
- създаването (генерирането) на паралелни тестове;
- бързо изчисляване на измерителните качества на тестовете и на всеки един въпрос в тях
(дискриминация, трудност, качества на въпросите и отговорите и др.), както и адекват-
ността на избрания модел за оценяване;
- много прецизни изчислителни процедури и получаване на точни резултати;
- резултатите от измерванията, проведени с тестове, са независими от трудността на
теста и използвания набор от въпроси/задачи;
- контролираният континуум от знания, умения и навици и самите въпроси са разполо-
жени в една скала;
- характеристиките на въпросите/задачите са независими от тестираната извадка;
- дават възможност при компютърно-адаптивното тестиране да бъде намалена драс-
тично дължината на тестовете и значително да се повиши точността на изчислените
резултати;
- позволяват много прецизно да се оценят резултатите на всяко едно тестирано лице
съобразно дадените от него отговори.
Основните недостатъци на компютърно-адаптивните тестове от своя страна се изразя-
ват в необходимостта от създаването на банки от въпроси и тяхното предварително апро-
биране и администриране, а калибрирането на тестовете поражда проблеми от различно
естество – етични, процесуални, проблеми с логистиката и сигурността на провежданите
изпити.
Чрез приложението на съвременните специализирани софтуерни продукти, в които се из-
ползва теорията на положителния отговор, понастоящем е възможно да се осъществява инте-
рактивно групово обучение и тестиране в реално време и/или дистанционно (интернет обуче-
ние). Само по себе си това обстоятелство води до повишаване на качеството на тестирането,
134