Page 145 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 145

Валидността по отношение на предсказанието се отнася до  възможността чрез прилага-
            нето на теста да се прогнозира годността на студентите за извършване на някаква бъдеща дей-
            ност (треньори, педагози и т.н.). За целта е необходимо да съществуват някакви точни крите-
            рии за оценка на самата дейност. Ако критериите за оценка са ненадеждни и необосновани, а
            скалите за оценяването им си метрични (шестобалната система например), то валидността на
            теста по отношение на предсказанието не може да се измери. От тази гледна точка всички
            теоретични изпити в образователната система, които се провеждат под формата на свободни
            въпроси (теми) и се оценяват по шестобалната система от един преподавател, са изключително
            нисковалидни по отношение на предсказанието.
                 Валидността по отношение на техническите конструктори е свързана с въпроса за тяхното
            измерване. Конструкторите се отнасят до качествата на личността в психологията. Такъв кон-
            структор например е понятието „интелигентност“. В практиката на теоретичните дисциплини,
            преподавани в НСА, този проблеми би представлявал  определен интерес за специалистите,
            разработващи и използващи психологически тестове.
                 Както бе споменато, в случаите, когато тестовете са конструирани от обективни въпроси,
            оценката („балът“) се определя от броя на правилните отговори. Когато изборът е между два
            отговора (алтернативен тип отговори) или между повече отговори, съществува реална възмож-
            ност верният отговор на една задача да бъде „налучкан“ без наличието на съответните знания.
            Вероятността това да се случи при два отговора е равна на 1/2 или 0.5, а при пет отговора – 1/5
            или 0.2. Очевидно колкото повече отговори съдържа един въпрос в теста, толкова по-малка  е
            вероятността  да  се  налучкат  верните  отговори  при  липса  на  знания.  Естествено увеличава-
            нето на броя на отговорите е ограничено в някакъв разумен краен обем. Този обем на възмож-
            ните отговори зависи силно и от спецификата на преподавания дидактически материал. Нап-
            ример в дисциплината „Спортна статистика“, поради естеството ѝ като научна област, голяма
            част от възможните отговори на въпросите може да се представят под формата на алтернатива
            (избор между два отговора), докато за други теоретични дисциплини е точно обратното.

                 Надеждността (респ. валидността) на тестовете се повишава за сметка на увеличения
            брой въпроси в тях, като ефектът от налучкване на верните отговори се свежда до минимум
            с въвеждането на допълнителни коригиращи  изчислителни процедури. Ако например на
            един тест от 100 въпроса с алтернативни отговори един ученик или студент е отговорил
            вярно на 50 от тях, вероятността те да са посочени чисто случайно е Р = 50%. Съотноше-
            нието между броя на верните (50) и неверните (50 ) отговори от един тест, без да се отчита
            броят на пропуснатите, редуцира шансовете за налучкване до 0. Това съотношение предс-
            тавлява опростяване на използваната в практиката формула, описана от G. Sax [259], Е.
            Герганов [32] и др.
                                          m
                              Sc   R         ,                                            (46)
                                         n  1
            където:
                 Sc – постигнат бал (резултат);
                 R – общ брой верни отговори;
                 m – брой неверни отговори;
                 n – общ брой възможни отговори.

                 В случая основното предположение е свързано с факта, че на въпросите, на които е про-
            пуснато да се посочи отговор, нито се начисляват, нито се отнемат точки.



                                                           143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150