Page 149 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 149

 всеки тест се състои от определен краен брой въпроси/задачи (Item), всяка от които
                     цели  измерването на определен признак („конструкт“);
                   постулатите и предположенията, върху които са изградени теориите на тестовете (нор-
                     мативна, критериално-ориентирана, теория на положителния отговор и др.), и съответ-
                     стващият им математико-статистически апарат са общовалидни и приложими за тесто-
                     вете и въпросите, използвани в спортната психология, социологията, подбора на кад-
                     рите, определянето на нивата на професионалната компетентност и др.
                   оценяването на резултатите и при двата вида тестове е нормативно или критериално
                     (вж. гл. I.1.3).

                 Основните разлики между психологическите и дидактическите тестове биха могли да се
            потърсят в използвания при тези тестове инструментариум, което рефлектира и върху някои от
            етапите от използваните методики за конструирането на един дидактически и на един психо-
            логически тест и върху използваните методи за оценяване на получените резултати.
                 По отношение на използвания инструментариум разликата се състои в:
                   същността на въпросите и отговорите, използвани при дидактическите и психологи-
                     ческите тестове); и
                   методите за оценяване.
                 Както вече отбелязахме, въпросите при дидактическите тестове имат някакъв верен отго-
            вор, който се предполага, че е бил изучаван в хода на проведеното обучение или самообучение.
            При въпросите, използвани при психологическите тестирания – такъв единствено верен отго-
            вор няма, респ. такова изискване не е валидно за тях.
                 Това обстоятелство се отразява на методиката за създаване и оптимизиране на дидактичес-
            ките тестове, където е необходимо да се установят качествата на предложените за избор на
            отговор варианти (верни и неверни и/или частично верни), тяхното разпределение, брой, начин
            на функциониране („атрактивност“) и др.
                 Друга разлика в инструментариума е наличието на някои специфични за психологическите
            тестове качествени скали, като: на константните суми, на подреждането на въпросите (Q sort),
            кроссортирането и др., типични за сравнителното оценяване скали. При несравнителното оце-
            няване най-често използваните специфични за психологическите тестове скали са скалите на
            R. Likert, L. Guttman, L. Thurstone и др.
                 Скалата на R. Likert е обикновено с 5 до 9 степени, с които се оценява степента на съгласие
            с някакви твърдения. Предполага се, че са налице равни интервали между отделните степени:
            9 – напълно съгласен, 4 – съгласен, 3 – не мога да реша, 2 – несъгласен, 1 – напълно несъгласен.
                 Скалата на  L. Guttman е вариант на скалата на  R. Likert. При нея под формата на един
            дихотомен (алтернативен) начин се отбелязва съгласие или несъгласие с дадено твърдение. В
            някои английски говорещи страни подобни скали се наричат „семантично разграничаващи“
            скали (Semantic Differential Scales). Използват се предимно за определяне на емоциите и отно-
            шението към даден обект или явление.
                 При психологическите и социологическите изследвания се използват още и т.нар. срав-
            нителен  и  несравнителен  подход  за  оценяването  на  едно  измерение  (конструкт),  което
            предполага и различно оформяне на въпросите. При първия е възможно директно съпоста-
            вяне и сравняване, а при втория – това не е възможно. Примери в това отношение са въп-
            росите: „Кой спорт предпочитате да практикувате – футбол или голф?“ и „Какво мислите
            за голфа?“.




                                                           147
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154