Page 152 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 152
В заключение може да се обобщи, че тъй като с помощта на дидактическите, психоло-
гическите и социометричните тестове се измерват и оценяват динамични във времето про-
цеси и изследваните контингенти от лица са с различни възможности (във вертикален план
– различни възрасти, в хоризонтален – различни способности и интереси), следва да се
приеме за нормално, че актуализацията или ревизията на един тест от този вид е цикли-
чен творчески научноизследователски процес, в който описаните по-горе в текста алгорит-
мични стъпки за създаването на банки от въпроси и създаването на отделни тестови форми
се изпълняват последователно. При това този процес на актуализация и ревизия няма фик-
сиран край. Тази особеност на актуализацията и необходимостта от периодична ревизия на
съдържанието и функционирането на системите за тестов контрол е най-ясно изразена при
приложението на тестовете за измерване и оценяване на компетенциите, квалификацията
и преквалификацията на всички спортнопедагогически кадри, официални лица, спортни
съдии и други.
В този смисъл перспективите за по-широкото практическо приложение на дидактичес-
ките и психологическите тестове в системата на физическото възпитание и спорта и в сфе-
рата на спортнопедагогическото образование преминават през внедряването на съвремен-
ните теории и добрите практики, съчетани с възможностите на съвременните информаци-
онни и комуникативни технологии и изискват формирането на тези нови знания и компетен-
ции, които ще гарантират по-високите нови стандарти за професионализъм у нас. В същото
време много съществена роля за професионалното (коректното) приложение на тестове изис-
ква разработването на такива системи от критерии за оценката им, които са съобразени със
спецификата на измерваните сфери на дейност, с културно-историческия контекст и с наро-
допсихологията на страната ни.
150