Page 157 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 157

5. Показатели  за  разсейване  (видове  размах,  стандартно  отклонение,  дисперсия, кое-
                      фициент на вариация).
                   6. Изследване на зависимости (диаграма на разсейване, обикновена линейна регресия,
                      обикновена линейна корелация, други видове и форми на зависимости – множествена
                      и криволинейна, частична корелация, корелация при неметрично скалирани промен-
                      ливи – рангова, коефициент Ф, коефициент на контингенция С).
                   7. Вероятност и разпределение (видове разпределения на вероятностите, нормално раз-
                      пределение).
                   8. Интервално оценяване (доверителни интервали на µ, , ).
                   9. Проверка на хипотези (нормалност на разпределение, сравняване на средни равнища,
                      относителен дял, коефициенти на корелация при различни видове разпределения и
                      видове извадки). Видове грешки.
                 Всяка от  9-те теми и съответните ѝ раздели имат различен брой  учебни единици (под-
            точки), чийто брой варира от 25 до 50–55. Учебната дисциплина се преподава в 5-и семестър
            на ОКС „бакалавър” и обхваща 5 лекции и 14 упражнения.
                 Към началния момент тя беше част от предмета „Организация на научноизследователската
            работа“ (ОНИР), а понастоящем е самостоятелна учебна дисциплина.
                 Наличието на тези 3 предпоставки (йерархия на учебните цели; синхрон между програмата,
            ученика и ръководството; алгоритмизация на ръководството) бе съществен благоприятен изходен
            момент за създаването на банки от тестови въпроси и фактически осигурява изпълнението на пър-
            вите три стъпки в методиката и етапите за генериране на дидактически тестове.

                            7.2.2. Подготовка на въпросите към учебния материал

                 В началния етап от разработването на системата за тестиране бяха оформени максима-
            лен брой въпроси заедно с техните варианти и модификации, отнасящи се до всяка отделна
            дидактическа единица, включена в учебната програма.
                 Целта ни бе да се изчерпи по възможност цялата гама от въпроси към преподавания мате-
            риал. Вариантите и модификациите на въпросите по принцип са безкрайно много, особено ко-
            гато се ползва натрупаният опит от всички теоретични  дисциплини  (сходни  или  несходни).
            При това в този етап напълно съзнателно се насочихме към оформянето на въпроси с напълно
            свободен отговор, тъй като в противен случай щяха да се появят обективни ограничения върху
            възможния спектър от въпроси.
                 Друг основен мотив да се насочим в първия етап от създаването на системата за оценка на
            теоретичните знания към въпроси със свободен отговор бе необходимостта от проучване на въп-
            роса за въвеждане на отделни оценки за всеки въпрос във връзка с неговата „трудност“ и „важ-
            ност“. Третото основание бе желанието ни да се предпазим от ниска валидност на тестовете.
                 Всеки въпрос или негов вариант съдържа:
                   - номер на въпроса;
                   - тест;
                   - номер или номера на дидактическата единица или единици, в които се съдържа (съ-
                     държат) верните отговори.
                 В зависимост от сложността на зададения въпрос те може да са номера от една и съща
                                                                                    35
            подтема, от различни подтеми или от различни теми от ръководството .

            35  Тук е необходимо да напомним, че самото програмирано ръководство е строго синхронизирано със съ-
              държанието и формата на изложението на учебника „Статистически методи в спорта“ на Я. Брогли, Л.
              Петкова (С., МиФ, 1988).


                                                           155
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162