Page 157 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 157
5. Показатели за разсейване (видове размах, стандартно отклонение, дисперсия, кое-
фициент на вариация).
6. Изследване на зависимости (диаграма на разсейване, обикновена линейна регресия,
обикновена линейна корелация, други видове и форми на зависимости – множествена
и криволинейна, частична корелация, корелация при неметрично скалирани промен-
ливи – рангова, коефициент Ф, коефициент на контингенция С).
7. Вероятност и разпределение (видове разпределения на вероятностите, нормално раз-
пределение).
8. Интервално оценяване (доверителни интервали на µ, , ).
9. Проверка на хипотези (нормалност на разпределение, сравняване на средни равнища,
относителен дял, коефициенти на корелация при различни видове разпределения и
видове извадки). Видове грешки.
Всяка от 9-те теми и съответните ѝ раздели имат различен брой учебни единици (под-
точки), чийто брой варира от 25 до 50–55. Учебната дисциплина се преподава в 5-и семестър
на ОКС „бакалавър” и обхваща 5 лекции и 14 упражнения.
Към началния момент тя беше част от предмета „Организация на научноизследователската
работа“ (ОНИР), а понастоящем е самостоятелна учебна дисциплина.
Наличието на тези 3 предпоставки (йерархия на учебните цели; синхрон между програмата,
ученика и ръководството; алгоритмизация на ръководството) бе съществен благоприятен изходен
момент за създаването на банки от тестови въпроси и фактически осигурява изпълнението на пър-
вите три стъпки в методиката и етапите за генериране на дидактически тестове.
7.2.2. Подготовка на въпросите към учебния материал
В началния етап от разработването на системата за тестиране бяха оформени максима-
лен брой въпроси заедно с техните варианти и модификации, отнасящи се до всяка отделна
дидактическа единица, включена в учебната програма.
Целта ни бе да се изчерпи по възможност цялата гама от въпроси към преподавания мате-
риал. Вариантите и модификациите на въпросите по принцип са безкрайно много, особено ко-
гато се ползва натрупаният опит от всички теоретични дисциплини (сходни или несходни).
При това в този етап напълно съзнателно се насочихме към оформянето на въпроси с напълно
свободен отговор, тъй като в противен случай щяха да се появят обективни ограничения върху
възможния спектър от въпроси.
Друг основен мотив да се насочим в първия етап от създаването на системата за оценка на
теоретичните знания към въпроси със свободен отговор бе необходимостта от проучване на въп-
роса за въвеждане на отделни оценки за всеки въпрос във връзка с неговата „трудност“ и „важ-
ност“. Третото основание бе желанието ни да се предпазим от ниска валидност на тестовете.
Всеки въпрос или негов вариант съдържа:
- номер на въпроса;
- тест;
- номер или номера на дидактическата единица или единици, в които се съдържа (съ-
държат) верните отговори.
В зависимост от сложността на зададения въпрос те може да са номера от една и съща
35
подтема, от различни подтеми или от различни теми от ръководството .
35 Тук е необходимо да напомним, че самото програмирано ръководство е строго синхронизирано със съ-
държанието и формата на изложението на учебника „Статистически методи в спорта“ на Я. Брогли, Л.
Петкова (С., МиФ, 1988).
155