Page 151 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 151

Това на свой ред поставя и въпроса за критериите при избора на един или друг тест за
            валидно и надеждно измерване и оценяване във всички сфери на физическото възпитание и
            спорта (педагогика, психология, социология и др.).
                 Подобно на стандартизираните тестове в сферата на дидактическото тестиране в образо-
            ванието и обучението (вкл. и по физическо възпитание и спорт, описани в гл. II.2.9), през пос-
            ледните десетилетия в практиката широко навлизат и стандартизираните тестове, разработени
            от  спортната  психология  и  предназначени  за  решаването  на  специфичните  проблеми  на
            учебно-тренировъчния и състезателния процес.
                 В редица литературни източници тези тестове се наричат и скали за измерване, независимо
            че подобно определение е доста дискусионно.
                 В спортната психология се използват някои стандартизирани тестове от общата психо-
            логия като: скалите за оценка на собствената мотивация на R. Dishman W. Ickes, 1981 (Self
            Estimation Inventory – SEI); скалите за оценка на гъвкавостта на вниманието и междулично-
            стните отношения на R. Nideffer, 1976 (The Test of Attentional and Interpersonal Style –TAIS);
            скалата за оценка на промените в настроенията на McNair, M. Lorr и L. Droppleman, 1971
            (The Profile of Mood States – POMS) и др., които имат много добри измерителни (психомет-

            рични) качества [243, 245].
                 Подобни тестове са тези за измерване и оценяване на:
                 - състезателната тревожност (Sport Competition Anxiety Test – SCAT), разработена през 1977
                    г. [243, 245, 144];
                 - спортната увереност на R. Vealey, 1986 (Train Sport Confidence Invento- ry – TSCI) [243, 144];
                 -  психологическите  умения  в  спорта  на  М.  Machoney  и  кол.,  1987  (Psychological  Skills

                    Inventory – PSIS [144].;
                 - Multidimensional Perfectionism Scale – Frost – MPS, адаптирана за условията на страната ни
                    от Т. Янчева [143];
                 -  ориентацията  в  спорта  на  Валериан  и  кол.,  1997  (Multidimensional  Sportspersonship
                    Orientation Scale – MSOS), адаптирана за българските условия от Ж. Желязкова-Койнова
                    и Е. Милева [81];
                 - Competitive State Anxiety Inventory – 2, aпробирана в българските условия от Г. Домусчи-
                    ева-Роглева и Е. Лефтеров [73, 74];
                 - комуникативното безпокойство – 24 на J. McCroskey V. Richmond, 1980 (Personal Report of
                    Communication Apprehension – 24); апробирана за целите на обучението на студентите –
                    спортисти, по чужд език у нас от Р. Йонкова [82] и др.


                 Характерното за тези стандартизирани тестове е, че всички те притежават доказано добри
            измерителни качества на оригиналните си версии [155]. В същото време това невинаги е дока-
            зано по отношение на адаптираните им версии, предназначени за приложение при българските
            условия. В повечето случаи се обръща внимание на една от техните характеристики – надежд-
            ността им, измерена с α на Cronbach. По всяка вероятност основната причина за това е, че този
            показател може да се изчисли понастоящем със сравнително широко достъпната и общо попу-
            лярна статистическата програма SPSS, а установяването на останалите измерителни качества –
            чрез моделите на теорията на положителния отговор и на критериално-ориентираните тестове
            – не са достатъчно известни и/или нашите специалисти нямат достъп до съответните по-тясно

            специализирани софтуерни продукти.


                                                           149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156