Page 185 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 185

Липсват тестови въпроси с отрицателна корелация с общия бал, което е много добра ин-
            дикация за хомогенността им. Еднофакторният дисперсионен анализ също показва подобрение
            в качеството на теста като цяло, свързано със значително подобрената хомогенност на тесто-
            вите въпроси. Все още обаче в сила е алтернативната хипотеза (F = 9.8 > F 0.01 = 2.47 при степени
            на свобода k1  = 51 и k2 = 24), което означава, че има въпроси, за които трябва да се направи
            експертна оценка и да се прецени дали те се нуждаят от корекции, или е необходимо да се
            внесат промени в преподаването и в подготовката на студентите, или пък и двете.
                 Тъй като основната цел на това тестиране беше да се установят измерителните  характе-
            ристики  на  тестовата  банка  от  въпроси,  част  от  които  се  намират  в този първи вариант на
            тест за семестриален изпит, първоначално анализирахме подробно обобщената таблица за вси-
            чки въпроси, подредени в три отделни вариационни реда съобразно основните им характерис-
            тики (дискриминация, трудност и корелация) с оглед тяхното собствено подобряване или пре-
            формулиране. Именно тези въпроси понижават надеждността на всеки тест и съдържат потен-
            циала за оптимизиране на тестовите варианти чрез ревизия на банката от въпроси, от която те
            се генерират. Избраният от нас подход е значително по-икономичен от традиционната прак-
            тика да се оптимизира един-единствен тест на базата на опита и грешката и събраната в хода
            на времето информация да се архивира за бъдещи ревизии и корекции.
                 Пример за такава обобщена таблица на основните измерителни характеристики на всеки
            въпрос в ТЕСТАН 6.5 е Таблица 28.
                 Тези таблици са много практични, тъй като позволяват да се направи преглед на цялата
            картина и когато тя стане ясна, преподавателят да се насочи бързо към детайлния анализ на
            характеристиките на онези въпроси, които се отличават с ниските си качества.
                 В горната част на таблицата попадат тези въпроси, които имат най-високи стойности по съ-
            ответния показател, а в долния ѝ край – тези с най-ниски стойности. В лявата част на таблицата
            въпросите са подредени съобразно тяхната трудност, в средната част – съобразно дискриминаци-
            ята им, а в дясната – съобразно корелациите им. Например въпрос номер 10, който има коефици-
            ент на трудност 86.6% (много лесен въпрос), е на 1-ва позиция в трета колона, заема 47-а позиция
            по отношение на дискриминацията си (d = 19.0) и е на 28-а позиция по отношение на коефици-
            ента си на  корелация  (r  =  0.282).  Следователно  този  въпрос  е  не  само  много  лесен,  но  има
            ниски разграничителни възможности и слаба корелация с общия бал.

                 Текстът на коментирания въпрос номер 10 се намира в съответния едноименен файл и е:
                 10. Посочете видовете обикновени вариационни редове:
                      А/ възходящ,                   Б/ низходящ,
                      В/ праволинеен,                Г/ криволинеен.
                                      1/ верни са а и в;
                                      2/ верни са а и б;
                                      3/ верни са а, в и г;
                                      4/ верни са а, б и г.

                 В смислово отношение въпросът предполага конкретни терминологични знания, а не
            осмислено интерпретиране на основни теоретични постановки от различни раздели на ста-
            тистиката и тяхното практическо приложение в учебно-тренировъчния процес, затова в този
            смисъл той не е труден. Известно техническо затруднение биха могли да имат студентите
            при избора на правилната комбинация от отделните елементи, съставящи единствения верен
            отговор, което би могло да бъде истинската причина за ниската му дискриминация. В същото


                                                           183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190