Page 181 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 181

7.5.3. Установяване и оптимизиране на измерителните характеристики
                                  на отделните въпроси с множествен отговор

                 Тъй като анализът на характеристиките на всеки тестови въпрос, задача или казус е свър-
            зан с много голям обем от информация, в изложението ще се спрем само на тези въпроси от
            теста за семестриален изпит на задочниците, които представляват гранични случаи и се нуж-
            даят от корекции, преди да бъдат включени във втората версия на новата банка от въпроси с
            избираем отговор. По този начин процедираме и с всички тестове от текущото оценяване на
            редовните студенти.
                 От данните при обработката на въпрос 2 от теста се  установи, че той  има отрицателна
            корелация с общия бал, което налага да се установят причините за това. Формулировката на
            всеки въпрос от тестовете може да се види в съответните приложения, но за улеснение в този
            случай я прилагаме на място в текста:
                 2.Каква информация носят показателите за средно равнище на променливата величина:
                      а) за свойството на стойностите да се групират около дадена стойност;
                      б) за вариативността на показателите;
                      в) за вида на разпределението.

                 Измерителните характеристики на всеки въпрос в ТЕСТАН 6.5 се появяват на  изхода  в
            отделни таблици и графика, придружени с кратък текстови коментар.

                 За да илюстрираме това, прилагаме следващата извадка (лявата част от оригиналната таб-
            лица) от обработките (Таблица 25).

                                       Таблица 25. Стандартна скала за въпрос 2











                 При анализа на индексите на трудност и дискриминация се установява, че въпросът е от-
            носително труден (Т = 39.1%) и не може да разграничава добрите от неуспелите задочници
            (d = 0.00). Очевидно от всички 43 души, дали отговор на този въпрос, грешки са допуснали
            както студентите от групата с висок бал, така и тези с нисък бал.
                 Още по-информативни за степента на дискриминацията са двата коефициента на корела-
            ция (точково-бисериалната и коригираната бисериална корелация). От класическата теория на
            тестовете (разгледана в част 2) е известно, че точковата бисериална корелация е по-точен по-
            казател за дискриминацията на една задача, тъй като тя се изчислява като зависимост между
            две величини, едната от които е алтернативно скалирана (успял–неуспял), а другата е промен-
            лива и заема стойности в границите на даден интервал. При това тя не се изчислява само от
            двете групи лица (успели–неуспели), както се изчислява индексът на дискриминация, а от сред-
            ните  стойности  за  всички  лица.  Тъй  като  при  изчислението  на  точковата бисериална коре-
            лация не се отчита фактът, че самата задача е част от скалата (теста), се изчислява и коригира-
            ната ѝ стойност (-0.289). В дясната част на оригиналните таблици са изчислени и някои до-
            пълнителни характеристики на задачата (Таблица 26).



                                                           179
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186