Page 183 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 183

групи (силната и слабата) са го посочили, като в същото време висок е и процентът на лицата
            от двете групи, посочили за верен отговор 3, маркиран също с въпросителна (т.е. че показате-
            лите за средно равнище носят информация за вида на разпределението). Това твърдение не е
            лишено от основание, тъй като и трите точкови оценки на средното равнище (средната, модата
            и медианата) носят и такава информация. Възможните сценарии за излизане от тази ситуация
            са в хода на учебния процес да се разясни на студентите,  че  тези  показатели  само  носят  ин-
            дикация за разпределението на една променлива величина, но основното им предназначение
            е да показват тенденциите за групиране на стойностите около дадена стойност от вариационния
            ред или да се предложи друг, не толкова атрактивен отговор.
                 Графичното онагледяване на тази информация за всяка задача се дава в дясната част на
            оригиналната таблица. От графиката може да се види процентно разпределение на трудността
            на всеки възможен отговор, индикацията за която е знакът  (  =  =  І  =  = ),  а  краткият  текстов
            коментар за задачата гласи, че тя е с много „ниска дискриминация и е трудна“. Тези текстови
            коментари са много практични за бърз преглед на тестовите задачи, особено когато тестовете
            са съставени от много и различни скали с много въпроси (тип „survey tests“, TOEFL и др.).
                 От първоначалния анализ на теста за задочници се вижда, че корелацията за въпросите с
            номера 15, 18 и 27 е равна на 0. Както отрицателните, така и нулевите и слабите корелации
            понижават надеждността на теста. Затова и на тези въпроси трябва да се обърне същото вни-
            мание, както на въпрос 2. За краткост в изложението се спираме на един от типичните случаи,
            които често се получават при тестове на хартиен носител, без да разглеждаме и анализираме
            подробно характеристиките на останалите два въпроса, както бе при втория въпрос.
                 Интересното в случая с въпрос 18 е, че такъв въпрос в теста няма. Поради чисто техни-
            ческа грешка при разпечатването на тестовите бланки вторият отговор на въпрос 17 е изместил
            и премахнал текста на следващия въпрос. Програмата отчита правилно „неработещ“ въпрос.
            Напълно съзнателно не елиминирахме грешката и я коментираме в анализа, тъй като подобни
            неща се случват в реалната практика и оказват влияние както върху измерителните характе-
            ристики на тестовете, така и върху оценката от тях. В случая, за да бъде преподавателят ко-
            ректен, трябва да постави оценките на студентите на база 29 въпроса, а впоследствие, ако въз-
            намерява да използва този тест отново, трябва да поправи грешката и да повтори цялата обра-
            ботка на данните.
                 Друга, често срещана чисто техническа грешка, която оказва съществено влияние  върху
            измерителните  характеристики  на  една  тестова  задача  или  върху целия тест, е объркването
            на ключа на задачата или задачите. По тази причина е желателно преди започването на какъвто
            и да е анализ да се направи внимателна проверка на ключовете. Пределно ясно е, че тази про-
            цедура е в сила само тогава, когато става дума за задачи с множествен избор, и не е валидна за
            въпросите със свободен отговор. Част от осъществените до този момент обработки и свърза-
            ните с тях анализи бяха докладвани на катедрената научна конференция и впоследствие пуб-
            ликувани в сп. „Спорт и наука“.


                            7.5.4. Ревизия на банка от въпроси с избираем отговор.
                                                   Експеримент II
                 Ревизията на една банка от въпроси е свързана с генерирането на еквивалентни по съдър-
            жание и по измерителните си качества тестове за семестриален  изпит,  а това предполага
            екзаминаторите педагози да извършат редица процедури в следната последователност:
                 1. Да създадат желания брой еквивалентни варианти тестове за контрол върху учебните
                    постижения по съответната учебна дисциплина;


                                                           181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188