Page 172 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 172
създаваните тестове се апробират, внасят се необходимите корекции и се оформя крайният ва-
риант на един тест със съответната му спецификация и инструкция за администрирането му.
В достъпната ни специализирана литература липсва достатъчно практически ориенти-
рана информация относно технологията за осъществяването на прехода от една банка от
въпроси с открити отговори към банка от въпроси с избираеми отговори съобразно пред-
назначението, вида (нормативни или критерилно-ориентирани), структурата (броя на ска-
лите) и начините на оценка на наблюдаваните балове и коректния подбор на необходимия
математико-статистически апарат за установяване на измерителните характеристики на ге-
нерираните тестови варианти.
За да осъществим практическия преход от вече създадена банка от въпроси със свободни
отговори към банка от въпроси с избираеми отговори, създадохме собствена методика. Новите
моменти в нея, спрямо първата методика, са свързани с реализацията на първите 4 стъпки.
Втората методика протича в следната алгоритмична последователност:
1. Да се състави архив на отговорите на тестираните лица с апробираната вече двукратно
тестовата банка, като се увеличи обемът на извадките тестирани лица по 22-ата
варианта тестове.
2. Да се направи експертна оценка на банката от въпроси със свободен отговор по пред-
варително уточнени критерии – въпроси, отнасящи се до задължителния минимум
знания, вида на знанията, начина на формулиране, стил и др.
3. Да се направи контентен анализ на най-често срещаните отговори (верни и грешни)
на тези въпроси, които по мнението на експертите представляват достатъчно предс-
тавителна извадка за преподаваната дисциплина, за да се оформят предложения за
добре работещи (атрактивни) закрити отговори на тези въпроси, но този път под фор-
мата на закрити отговори с множествен избор.
4. Да се разработят максимален брой тестови въпроси и задачи със съответните им
структурирани отговори за избор.
5. Да се апробират характеристиките на тестовите въпроси и функционирането на дис-
тракторите им.
6. Да се разработи модел за установяване и анализ на измерителните характеристики
на отделните тестови задачи и вербалната им смислова интерпретация.
И тъй като непосредствената реализация на всяка една от посочените шест стъпки
поражда серия от въпроси (доказателството на различен тип хипотези, приложението на раз-
лични процедури за генерирането на паралелни тестови варианти с въпроси с множествени
отговори; вземането на съответните оперативни решения за оптимизиране на измерителните
характеристики и отстраняване на най-често допусканите технически и други грешки и т.н.),
ще илюстрираме целия процес с помощта на серия от експерименти, проведени с тестовите
варианти, покриващи целия изучаван дидактически материал в „Статистически методи в
спорта“, с които може да се провежда текущ и семестриален контрол.
Във връзка с изпълнението на първите три стъпки от описания по-горе алгоритъм прове-
дохме текущо и семестриално оценяване на студентите от ОКС „бакалавър“ по дисципли-
ната „Статистически методи в спорта“ с разработените 22 варианта на тестове със свободен
отговор през периода от 1999 до 2004 г., като обхванахме общо 308 студенти. Резултатите от
тези тестове обединихме с резултатите на тестираните лица от двата предишни експеримента,
като по този начин се оформи един масив от данни, получени от 1458 студенти, или на един
тестов вариант се падат средно по 66 изпитани. Тъй като естеството на преподаваната
материя по статистика предполага ясни и точни отговори и формулирането на ключовете за
170