Page 175 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 175
7.5. АПРОБАЦИЯ НА МЕТОДИКА II
От новосъздадената банка от въпроси с избираем отговор и неизвестни измерителни ха-
рактеристики генерирахме тестове, предназначени за текущ контрол с редовните студенти от
ОКС „бакалавър”, и един тест за семестриален изпит на задочниците.
Текущото оценяване на студентите с новите тестове бе осъществено през периода от
21.10.2003 до 08.12.2003 г. Проведени бяха общо три теста върху изучаваните раздели съоб-
разно учебната програма.
Първият тест бе съставен от въпроси от първите пет раздела на дисциплината „Статис-
тически методи в спорта“. Указанието бе, че само студентите с успех над добър (4.00) ще
продължат в останалите два теста за оформяне на крайната оценка по тази дисциплина,
която, заедно с решаването на задължителните за всички студенти задачи, им дава правото
да приключат с изпита преди редовната изпитна сесия. Общият брой явили се по собствено
желание на текущо оценяване с първия тест студенти бе 85, от които успешно представили
се и продължили в останалите два теста бяха 37 души, т.е. приблизително 44% от всички
тестирани лица.
7.5.1. Установяване на измерителните характеристики на тест
с множествени отговори. Експеримент I
Първата апробация на тест, съставен от 30 въпроса с избираем отговор за семестриален
изпит по „Статистически методи в спорта“, бе проведена на 14.10.2003 г. със задочници (n =
48). Тъй като двама студенти се отказаха от изпит, общо 46 теста бяха обработени с програ-
40
мата ТЕСТАН 6.5 в ИМИ към БАН на 21.01.2004 г.
За да илюстрираме модела, по който бяха осъществени всички анализи на обработените с
ТЕСТАН 6.5 данни, ще използваме обработката на първия тест с избираеми отговори за семес-
триален изпит на задочниците от 2003 г. Методиката за създаването му е чрез описаната по-
горе стандартна процедура на случаен подбор. Бяха изтеглени 30 номера на въпроси от всички
раздели (при строго спазване на пропорционалното съотношение между разделите). Тестът бе
извършен на хартиен носител в рамките на 45 min след задължителен инструктаж от страна на
водещия преподавател. След провеждането на теста резултатите на студентите се нанасят
на електронен носител в таблица, като се отбелязват минимум факултетните им номера, от-
говорите на въпросите, ключът за верните отговори, номерът на теста, датата на провеждането
41
на теста, кодовете и др.
От обработката на данните със специализирания софтуер ТЕСТАН 6.5 и по-специално
от проверката на нормалността на разпределението се вижда, че разпределението на наб-
людаваните балове (Х), чрез които съдим за латентната променлива величина – действителен
бал (τ), е с леко понижен ексцес (Es = -1.77) и отрицателна ляво изтеглена асиметрия (As = -
0.72) (Фигура 24).
На Фигура 24 по вертикалната ос са разположени баловете на тестовете, а по хоризон-
талната – абсолютната честота на баловете. Така с най-голяма честота (f = 7) е бал от 23
точки. Налице е лека асиметрия при разпределението и отклонението му от нормалното
40 По този начин общият брой обработени тестове (със среден брой избираеми отговори 3), проведени през
2003 г., възлиза на 207.
41 Тъй като всички тези условия се спазват при по-нататъшни тестирания и анализи, с оглед по-голяма
краткост на изложението ще ги означаваме като „спазване на стандартните процедури“.
173