Page 171 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 171
веждат съответни корекции в генерираните тестови варианти за оценка на теоретичните зна-
ния, умения и навици при запазване на техните основни характеристики за валидност и труд-
ност. Тя е особено подходяща за теоретичните дисциплини, в които естеството на преподава-
ния учебен материал силно затруднява преподавателите да оформят варианти за закрити отго-
вори (алтернативи и дистрактори).
В изложението дотук съзнателно се придържахме към описанието на методиката за ръчна
обработка на данните с оглед изясняване на смисъла и технологията на изчислителните проце-
дури, на индекса трудност на тестовия въпрос и тестовия вариант, използвани от класическата
теория на тестовете, и статистическите показатели, които не са особено популярния, като χ-
критериите за подобие на тестовете и критериите за съответствие между разпределенията на
тестовите балове (емпирични и теоретични честоти).
Естествено прилагането на наличния и широко достъпен в днешни дни софтуер (Excel,
SPSS или специализирани софтуерни програми за дидактически тестове като ТЕСТАН и
др.) допълнително ще облекчи „бюджета“ на инвестираното от преподавателите време за
апробацията и актуализацията на нормативната база за оценка на знанията, уменията и на-
виците в съответната теоретична област или изучаваната дисциплина, като при това раци-
оналното използване на тези продукти ще разшири чувствително възможностите за уста-
новяване и на останалите измерителни характеристики на тестовете като надеждност, дис-
криминация и др.
7.4. МЕТОДИКА II. СЪЗДАВАНЕ НА БАНКA ОТ ВЪПРОСИ
С ИЗБИРАЕМИ ОТГОВОРИ И НЕИЗВЕСТНИ ИЗМЕРИТЕЛНИ КАЧЕСТВА
7.4.1. Въведение
Тестовите варианти, генерирани от банки от въпроси с открити отговори (тип „есе“), дори
когато тестовете са с установени и задоволителни измерителни характеристики, затрудняват
преподавателите и администрирането им изисква заделянето на един сравнително голям вре-
меви ресурс за:
провеждането им;
проверката им;
оценяване на постигнатите тестови балове.
Сравнително ниската икономичност на този тип тестови варианти за контрол и оценка на
учебните постижения е един от мотивите, поради които в практиката си преподавателите пред-
почитат все по-често използването на тестове, съставени от въпроси с избираеми отговори.
Облекченото и по-икономично администриране на тестовете с избираеми отговори се бла-
гоприятства в значителна степен и от приложението на съвременните аудио-визуални системи
за обучение и масово разпространените съвременни интерактивни софтуерни продукти. В тези
системи се предлагат опции за генерирането на тестове, установяване на някои от измерител-
ните им характеристики, съчетано с експресен контрол върху учебните постижения и провеж-
дането на тренировъчно обучение чрез провеждането на тестове с избираеми отговори в инте-
рактивен режим.
7.4.2. Методика II. Създаване на банка от въпроси.
Генериране на паралелни тестове
Както вече беше споменато, създаването на банки от въпроси (със свободен или с множес-
твени отговори) е един продължителен творчески и научноизследователски процес, при който
169