Page 171 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 171

веждат съответни корекции в генерираните тестови варианти за оценка на теоретичните зна-
            ния, умения и навици при запазване на техните основни характеристики за валидност и труд-
            ност. Тя е особено подходяща за теоретичните дисциплини, в които естеството на преподава-
            ния учебен материал силно затруднява преподавателите да оформят варианти за закрити отго-
            вори (алтернативи и дистрактори).
                 В изложението дотук съзнателно се придържахме към описанието на методиката за ръчна
            обработка на данните с оглед изясняване на смисъла и технологията на изчислителните проце-
            дури, на индекса трудност на тестовия въпрос и тестовия вариант, използвани от класическата
            теория на тестовете, и статистическите показатели, които не са особено популярния, като χ-
            критериите за подобие на тестовете и критериите за съответствие между разпределенията на
            тестовите балове (емпирични и теоретични честоти).
                 Естествено прилагането на наличния и широко достъпен в днешни дни софтуер (Excel,
            SPSS или специализирани софтуерни програми за дидактически тестове като ТЕСТАН и
            др.) допълнително ще облекчи „бюджета“ на инвестираното от преподавателите време за
            апробацията и актуализацията на нормативната база за оценка на знанията, уменията и на-
            виците в съответната теоретична област или изучаваната дисциплина, като при това раци-
            оналното използване на тези продукти ще разшири чувствително възможностите за уста-
            новяване и на останалите измерителни характеристики на тестовете като надеждност, дис-
            криминация и др.

                        7.4. МЕТОДИКА II. СЪЗДАВАНЕ НА БАНКA ОТ ВЪПРОСИ
              С ИЗБИРАЕМИ ОТГОВОРИ И НЕИЗВЕСТНИ ИЗМЕРИТЕЛНИ КАЧЕСТВА

                                                   7.4.1. Въведение

                 Тестовите варианти, генерирани от банки от въпроси с открити отговори (тип „есе“), дори
            когато тестовете са с установени и задоволителни измерителни характеристики, затрудняват
            преподавателите и администрирането им изисква заделянето на един сравнително голям вре-
            меви ресурс за:
                      провеждането им;
                      проверката им;
                      оценяване на постигнатите тестови балове.
                 Сравнително ниската икономичност на този тип тестови варианти за контрол и оценка на
            учебните постижения е един от мотивите, поради които в практиката си преподавателите пред-
            почитат все по-често използването на тестове, съставени от въпроси с избираеми отговори.
                 Облекченото и по-икономично администриране на тестовете с избираеми отговори се бла-
            гоприятства в значителна степен и от приложението на съвременните аудио-визуални системи
            за обучение и масово разпространените съвременни интерактивни софтуерни продукти. В тези
            системи се предлагат опции за генерирането на тестове, установяване на някои от измерител-
            ните им характеристики, съчетано с експресен контрол върху учебните постижения и провеж-
            дането на тренировъчно обучение чрез провеждането на тестове с избираеми отговори в инте-
            рактивен режим.

                               7.4.2. Методика II. Създаване на банка от въпроси.
                                         Генериране на паралелни тестове

                 Както вече беше споменато, създаването на банки от въпроси (със свободен или с множес-
            твени отговори) е един продължителен творчески и научноизследователски процес, при който


                                                           169
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176