Page 167 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 167
Тъй като емп. = 9.343< 95 = 18.3, хипотезата за нормалност на разпределението на баловете
2
2
2
се приема за вярно. Ниската степен на емпиричния говори за висока степен на съгласие между
емпиричните и теоретичните честоти.
На Фигура 23 е илюстрирано съгласуването на емпиричните и теоретичните честоти от
Таблица 17.
Фигура 23. Съгласуване на емпиричните и теоретичните честоти
Този извод за нормалността на разпределението на наблюдаваните тестови балове е много
важен от гледна точка на правомерността на разработването на стандартни скали за оценка на
тестове, конструирани от въпроси със свободен отговор.
В теорията на тестовете и в практиката на използването им се приемат най-различни тес-
тови норми и скали за измерване. Желанието ни да създадем интервална скала за оценка, която
да отразява по-точно и по-цялостно характера на изследваното явление, т.е. знания на студен-
тите по „Статистически методи в спорта“, чрез наблюдаваните тестови балове, бе основанието
за разработване на стандартна скала чрез стандартното отклонение . При тези скали началото
е фиксирано в точка, съответстваща на средноаритметичната величина , а за единица на
измерването се използва стандартното отклонение s. И тъй като в практиката е неудобно да се
работи с положителни и отрицателни балове, прибягнахме до линейна трансформация Z, при
която няма отрицателни числа.
Линейната трансформация осъществихме с формулата на Thorndike–Haggen (1969):
X X
T 10 i 50 , (50)
s
където:
xi – бал на студентите в теста; – бал; S – стандартно отклонение.
В Таблица 18 са демонстрирани баловете, които студентът ще получи съобразно броя
на дадените верни отговори в един тест, състоящ се от 30 въпроса.
За привеждане на оценката, получена от тестовете чрез стандартната скала с възприетата
практика за оценка на устните отговори по шестобалната система, изчислихме граничните ба-
лове за оценка по шестобалната скала (вж. Таблица 6). Опорната точка за изчислителните про-
цедури бе обобщаването на резултатите от изпитните сесии за времето от 1982 до 1989 г. Тези
165