НАЦИОНАЛНА СПОРТНА АКАДЕМИЯ "ВАСИЛ ЛЕВСКИ"
Картинка 10713857 Картинка 2211659 Картинка 3428228 Картинка 3580539 Картинка 9942044 Картинка 8905918 Картинка 5734376 Картинка 6627224 Картинка 7444667 Картинка 7037364

Сектор Теория на физическото възпитание


Преподаватели- Доц. Корнелия Найденова, Доц. Любомир Борисов, доктор, Доц. Тодор Маринов, доктор, Доц. Цвета Трайкова, доктор, Гл. ас. Андрей Шалев, доктор, Гл. ас. Даниела Симеонова, Гл. ас. Даниела Симеонова, Гл. ас. Диляна Нанчева, доктор, Гл. ас. Надежда Костова, доктор

Учебни програми Конспекти

КОНСПЕКТ

за изпит по „Теория и методика на физическото възпитание” за студентите от специалност „Кинезитерапия“

 

  1. Същност и функции на физическото възпитание.
  2. Теорията на физическото възпитание като учебна дисциплина и научно направление. Предмет, обект и съдържание.
  3. Основни понятия в теорията на физическото възпитание.
  4. Цел, задачи и принципи на физическото възпитание.
  5. Средствата на физическото възпитание. Обща характеристика и класификация. Биомеханични характеристики на движенията.
  6. Методи на физическото възпитание. Характеристика и класификация.
  7. Форми за организация на заниманията по физическо възпитание. Обща характеристика на урока по физическо възпитание
  8. Процес на обучение по физическо възпитание. Характеристика. Знания, двигателни умения и двигателни навици.
  9. Закономерности при управлението на движенията на човека. Етапи на обучение.
  10. Обща характеристика на двигателните качества. Възрастови периоди в развитието на двигателните качества.

          Литература:

  1. Маринов, Т. (2020) Основи на физическото възпитание. Теория и методика. НСА ПРЕС, София.
  2. Записки от лекционния курс по „Теория и методика на физическото възпитание“.




КОНСПЕКТ

за изпит по „Теория и методика на физическото възпитание” за студентите

със специалност “Спорт“

 

  1. Възникване и развитие на физическата култура. Физическата култура в съвременното общество.
  2. Същност и функции на физическото възпитание.
  3. Теорията на физическото възпитание като учебна дисциплина и научно направление. Предмет, обект и съдържание.
  4. Основни понятия в теорията на физическото възпитание.
  5. Цел, задачи и принципи на физическото възпитание.
  6. Средствата на физическото възпитание. Обща характеристика.
  7. Съдържание, форма и техника на физическите упражнения. Класификация на физическите упражнения.
  8. Биомеханични характеристики на движенията.
  9. Методи за възпитателно въздействие и методите за проверка и оценка. Характеристика и приложение в практиката.
  10. Методи за обучение. Характеристика и приложение в практиката.
  11. Методи за организация. Характеристика и приложение в практиката.
  12. Форми за организация на заниманията по физическо възпитание. Обща характеристика на урока по физическо възпитание.
  13. Закономерности при управлението на движенията на човека.
  14. Процес на обучение по физическо възпитание. Обща характеристика. Знания, двигателни умения и навици.
  15. Структура на процеса на обучение по физическо възпитание – етапи на обучение.
  16. Характеристика на двигателните качества мускулна сила и издръжливост. Методика за развиване на двигателните качества в ученическа възраст.
  17. Характеристика на двигателните качества бързина, ловкост и гъвкавост. Методика за развиване на двигателните качества в ученическа възраст.
  18. Педагогическо наблюдение. Анализ и оценка на урока по физическо възпитание.
  19. Плътност на урока по физическо възпитание. Методика за измерване, анализ и оценка.
  20. Физическото натоварване в урока по физическо възпитание. Методики за измерване, анализ и оценка.

          Литература:

  1. Маринов, Т. (2020) Основи на физическото възпитание. Теория и методика. НСА ПРЕС, София.
  2. Рачев, К. (1996) Оптимизиране подготовката на младите спортисти. София.
  3. Записки от лекционния курс по „Теория и методика на физическото възпитание“.




КОНСПЕКТ

за изпит по „Теория и методика на физическото възпитание”
за студентите от специалност „Физическо възпитание“

 

  1. Възникване и развитие на физическата култура. Физическата култура в съвременното общество.
  2. Същност и функции на физическото възпитание.
  3. Теорията на физическото възпитание като учебна дисциплина и научно направление. Предмет, обект и съдържание.
  4. Основни понятия в теорията на физическото възпитание.
  5. Организационно-методическа структура на физическото възпитание в българската образователна система.
  6. Цел, задачи и принципи на физическото възпитание.
  7. Средства на физическото възпитание. Характеристика и класификация. Същност на физическите упражнения. Допълнителни средства на физическото възпитание.
  8. Съдържание, форма и техника на физическите упражнения. Класификация на физическите упражнения.
  9. Биомеханични характеристики на движенията.
  10. Двигателни дейности на физическото възпитание. Характеристика и класификация.
  11. Методи на физическото възпитание. Характеристика и класификация. Приложение на методите за възпитателно въздействие и методите за проверка и оценка.
  12. Методи за обучение. Характеристика и приложение в практиката.
  13. Методи за организация. Характеристика и приложение в практиката.
  14. Методи за физическо натоварване. Характеристика и приложение в практиката.
  15. Особености на обучението по физическо възпитание. Характеристика на учебната дейност по физическо възпитание.
  16. Форми за организация на заниманията по физическо възпитание. Класификация и характеристика.
  17. Урокът по физическо възпитание. Характеристика, задачи, структура и съдържание.
  18. Педагогическо наблюдение. Анализ и оценка на урока по физическо възпитание.
  19. Плътност на урока по физическо възпитание. Методика за измерване, анализ и оценка.
  20. Физическото натоварване в урока по физическо възпитание. Методики за измерване, анализ и оценка.
  21. Закономерности при управлението на движенията на човека.
  22. Процес на обучение в двигателни действия. Съдържание и структура.
  23. Етапи на обучение – съдържание и методика на преподаване.
  24. Характеристика на двигателното качество сила. Фактори на мускулната сила. Средства и методи за развиването ѝ в уроците по физическо възпитание.
  25. Характеристика на двигателното качество бързина. Форми на проявление. Фактори на бързината. Средства и методи за развиването ѝ в уроците по физическо възпитание.
  26. Характеристика на двигателното качество издръжливост. Фактори на издръжливостта. Средства и методи за развиването ѝ в уроците по физическо възпитание.
  27. Характеристика на двигателното качество гъвкавост. Фактори на гъвкавостта. Средства и методи за развиването ѝ в уроците по физическо възпитание.
  28. Характеристика на двигателното качество ловкост. Фактори на ловкостта. Средства и методи за развиването ѝ в уроците по физическо възпитание.
  29. Физическата дееспособност на учениците – същност, значение, контрол и оценка.
  30. Възрастови особености в двигателното развитие на подрастващите.
  31. Физическото възпитание в предучилищното образование. Задачи. Форми, съдържание и методически особености.
  32. Физическото възпитание в началния етап на основното образование. Задачи. Методически предпоставки за усвояване на учебното съдържание по учебния предмет „Физическо възпитание и спорт“.
  33. Физическото възпитание в прогимназиален етап на основното образование. Задачи. Методически предпоставки за усвояване на учебното съдържание по учебния предмет „Физическо възпитание и спорт“.
  34. Физическото възпитание в първи и втори гимназиален етап на средното образование. Задачи. Методически предпоставки за усвояване на учебното съдържание по учебния предмет „Физическо възпитание и спорт“.
  35. Физическото възпитание във висшите училища. Задачи. Форми за организация на заниманията. Методически особености към урока по физическо възпитание във висшите училища.
  36. Документи за планиране и отчитане на дейността по физическо възпитание в училище.
  37. Самостоятелните занимания по физическо възпитание – фактор за здравословен начин на живот.
  38. Подбор и селекция в спорта.
  39. Многогодишна спортна подготовка.

          Литература:

  1. Борисов, Л. (2017) Състояние и функциониране на системата за физическо възпитание в Република България. НСА ПРЕС, София.
  2. Маринов, Т. (2020) Основи на физическото възпитание. Теория и методика. НСА ПРЕС, София.
  3. Маринов, Т. (2014) По някои проблеми на физическата култура в съвременното общество. // Спорт и наука, LVІІІ, N 4. София.
  4. Найденова, К. (2020) Теоретико-методични постановки на обучението по футбол с ученици. НСА ПРЕС, София.
  5. Найденова, К. (2015) Анализ на нормативното осигуряване на обучението по физическо възпитание в образователната система. // Спорт и наука, НСА, БСФС, бр. 3, София.
  6. Рачев, К. Оптимизиране подготовката на младите спортисти. София, 1996.
  7. Учебни програми по предмета „Физическо възпитание и спорт“ (I-XII клас): mon.bg
  8. Записки от лекционния курс по „Теория и методика на физическото възпитание“.

 
Facebook Twitter Share