Публикувано на 25 януари 2018
|
Олимпийските ценности, които олицетворяват идеала за хуманността са повече от нужни днес на българската образователна система във всички нейни степени, за да успее тя да изгради от децата ни онези активни и достойни личности, които с отношение на толерантност, уважение и взаимопомощ да допринесат за развитието на обществото ни. Около този извод се обединиха участниците в провелата се в Национална спортна академия „Васил Левски" IV Национална олимпийската конференция на тема „Проекти за олимпийско възпитание в училищата".
Събитието бе организирано в партньорство от Българския олимпийски комитет, Национална спортна академия „Васил Левски" и Регионално управление на образованието – София, с участието на повече от сто учители по физическо възпитание от 25 български града, както и директори на училища и представители на Олимпийски клубове от страната.
Официални гости на форума бяха проф. Пенчо Гешев, ректор на НСА и председател на Националната олимпийска академия, проф. Николай Изов, зам.-ректор по учебната дейност на НСА, Белчо Горанов, зам.-председател на БОК, проф. Петър Киров, двукратен олимпийски шампион, Мариана Стоилова – ст. експерт по физическо възпитание и спорт в РУО-София.
В приветствието си към участниците ректорът на НСА проф. Гешев подчерта актуалността на темата на конференцията. Олимпийските ценности трябва да бъдат въведени като модел на поведение и подражание, изтъкна проф. Гешев и посочи ролята на училището и семейството, които в сътрудничество трябва да възпитават децата в дух на солидарност, лично и национално достойнство. Децата на България трябва да знаят, че тя има своите олимпийски шампиони, те трябва да се гордеят с това и с факта, че страната ни е спортна нация. Дейността на учителите за повдигане на националното самочувствие е изключително важна и там имат важно място олимпийските ценности, тяхното правилното осъзнаване и възприемане като модел на поведение, като отношение към живота, допълни ректорът на НСА.
С доклад на тема „Актуални проблеми на Олимпийското движение във връзка с провеждането на Олимпийските зимни игри в Пьон Чан" зам.-председателят на БОК Белчо Горанов запозна участниците в конференцията с най-важните въпроси в дневния ред на Международния олимпийски комитет. Сигурността и допингът са двата най-наболели проблема, за които МОК търси решения. Сянката на това уродливо явление, наречено „тероризъм" надвисна над олимпийските игри още през 1972 г., припомни г-н Горанов и допълни, че световната обстановка налага изключително сериозни мерки. Скандалът с руските спортисти, злоупотребявали със забранени субстанции, постави на дневен ред и въпроса за мерките срещу допинга. Заговори се за държавна политика за използване на допинг, обобщи Белчо Горанов и препоръча тези проблеми да бъдат разяснявани и обсъждани в училище.
Изчерпателен обзор върху на интегрирането на Олимпизма в образователната система направи експертът от РУО-София Мариана Стоилова. В олимпийските ценности се корени духовната и морална сила на спорта, категорична бе г-жа Стоилова. Принципите за съвършенство, дружба и приятелство, уважение и отношение, достойнство и чест – всичко това задължава учителят по физическо възпитание и треньорът да преподават не само спортна дейност, а да изграждат силни личности. Уважението към противника, съдията, отбора е основен постулат за всеки изграден състезател. Съвременното общество говори за респект към културното многообразие, но това не е нова идея. Всичко това е залегнало в олимпийските ценности, подчерта Мариана Стоилова. Тя препоръча редица дейности с чисто практическа стойност, които да подпомогнат ефективността на педагогическата работа: провеждането на Олимпийски ден в училище, интерактивност и онагледяване в уроците, динамичност, интензивност и темпова смяна в спортните активности. Българският учител постига много големи резултати с минимум ресурс, изрази дългогодишните си наблюдения г-жа Стоилова.
Пълноценни методически напътствия за прилагане на разнообразни форми и методи за Олимпийско възпитание в училище представи в доклада си гл.ас. Корнелия Найденова.
В силен мотивационен дух бе издържан доклада на проф. Лозан Митев, директор на НОА и зам.-председател на Европейската асоциация на Националните олимпийски академии, озаглавен „Стратегии за осъществяване на програми и проекти за олимпийско възпитание и образование". Проф. Митев изтъкна необходимостта от единство и последователност в педагогическия процес. Образователната система няма друг смисъл освен да изгражда младото поколение, а демографската криза налага още по-силно да се борим за всяка личност, апелира проф. Митев и очерта стратегия за реализиране на успешна педагогическа дейност в условията на проблемна среда. Изправени сме в ситуация на вътрешни сътресения в образователната система, които са резултат от незрели възгледи за мисията и мястото на образованието в социалния механизъм, маркира проблемите проф. Митев и призова учителите да не губят своя оптимизъм, защото път за успех винаги има, макар и той да коства повече усилия.
Във втората част на програмата интересни практико-методически доклади представиха ас. Емилия Витанова и учителите Желко Насев, Борислава Младенова, а студентката Ива Радкова и докторанта Ганчо Проданов изнесоха информация за своето участие в работата на 57-ата сесия на МОА в Олимпия.
В последвалата дискусия бяха отправени множество въпроси към лекторите, а формулираните заключения доведоха до важни препоръки. Повече от 40% от българските училища нямат физкултурен салон, часовете по физическо възпитание в начален курс се водят от учители с друга специалност, което осакатява подготовката на децата и е пагубно за отношението им към предмета – негативи, които се натрупват и рефлектират върху перспективата за развитие на спорта в държавата ни като цяло. И тук Национална спортна академия, която подготвя висококвалифицирани учители по физическо възпитание и спорт, и Националната олимпийска академия не могат да не заемат активна позиция. Децата на България имат право на пълноценно физическо развитие, добро здраве, баланс на духовното и телесно израстване, а това може да го дадат системните занимания със спорт. Експертите се обединиха около тези ключови изводи, време е държавата да се вслуша.
Като резултат от проведената работа, участниците в конференцията учредиха Олимпийско дружество на учителите по физическо възпитание, като една от структурите на Националната олимпийска академия, което си поставя за цел да солидаризира усилията на учителското съсловие за развитие на нравственото и хуманно възпитание на младото поколение в духа на Олимпизма.
|